کانون ایرانیان: آوریل 2015
کانون ایرانیان

۱۳۹۴ فروردین ۱۳, پنجشنبه

روستاي صخره اي كندوان ركورد گردشگر پذيري زد

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي گفت: بازديد گردشگران از روستاي صخره اي كندوان در 12 روز نخست امسال با بيش از 60 هزار گردشگر ركورد زد.
فرزين حق پرست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بيشترين بازديد كننده از آثار تاريخي و موزه هاي استان با حدود 40 هزار نفر مربوط به كليساي سنت استپانوس جلفا بود كه با سفر روزانه حدود پنج هزار گردشگر به كندوان، ركورد بازديد در استان به اين روستاي صخره اي اختصاص يافت.

وي رصدخانه مراغه و موزه آذربايجان تبريز را به ترتيب در رتبه هاي بعدي پربازديدترين اماكن در سطح استان معرفي كرد.

روستاي صخره اي كندوان در استان آذربايجان شرقي از منحصر به فردترين و نادرترين روستاهاي دنياست كه مناظر بديع و زيباي آن چشم هر بيننده اي را نوازش مي دهد و او را به تحير وا مي دارد و بارزترين تفاوتش با دو روستاي مشابه در تركيه و آمريكا جاري بودن زندگي در آن است.

به گزارش ايرنا، اين روستاي شگفت انگيز با خانه هاي مخروطي شكل و از جهتي شبيه كندوي زنبور عسل كه نام كندوان نيز از آن گرفته شده است، با قدمتي هفت هزار ساله، آب و هوايي مسحور كننده و طبيعتي عجيب همه ساله پذيراي بيش از يك ميليون گردشگر از سراسر دنياست.

از ديگر نكات قابل توجه اين روستاي توريستي، جاري بودن زندگي در خانه هاي صخره اي آن است كه دو روستاي ديگر شبيه آن در آمريكا و تركيه فاقد اين قابليت هستند.

كندوان از جمله مناطق گردشگري خوش آب و هوا، طبيعي و تاريخي آذربايجان شرقي و جزو يكي از سه روستاي شگفت انگيز جهان است كه فقط دو نمونه از آن در آمريكاي شمالي و كاپادوكيا تركيه وجود دارد.

195 خانواده در اين روستا زندگي مي كنند و آثار متعدد قبل از اسلام و بعد از اسلام در آن وجود دارد.

خانه هاي اين روستا كه از دل صخره هاي كله قندي و كندويي شكل دامنه كوه سهند كنده شده است، نماد سختكوشي و اراده آهنين مردم آن است كه با دست هاي خود خانه ها را ساخته اند.

به عقيده محققان قدمت وجود اين صخره ها كه به كران نيز معروف است به هفت هزار سال پيش و قدمت زندگي در آن نيز به يكهزار و 500 سال پيش مي رسد.

هر يك از اين كران ها كه بعضي تا پنج طبقه ارتفاع دارد، متعلق به اهالي آن است و ساكنان اين كران ها تلاش كرده اند تمام اجزاي خانه را از اين صخره ها بسازند، حتي دامداران اين روستا حفره هاي را براي نگهداري احشام خود ايجاد كرده اند كه همچنان از آنها براي نگهداري دام و طيور استفاده مي شود.

در دل اين صخره هاي بلند كه ارتفاع بعضي از آنها به 40 متر مي رسد، طبقات اول به آغل، مياني مسكوني و طبقه آخر نيز به انبار اختصاص داده شده كه به خانه هاي صخره هاي آپارتماني مشهور شده است.

روستاي كندوان داراي مسجد، حمام، مدرسه و آسياب بوده و كران مسجد بزرگترين كران اين روستاست.

به گفته ساكنين اين كران ها، وضع خانه هايشان و جنس صخره ها به گونه اي است كه در فصل زمستان خانه را گرم و در فصل تابستان خانه را خنك نگه مي دارد و اين موضوع يكي ديگر از شگفتي هاي اين روستاي تاريخي به شمار مي رود.

روستاي تاريخي و طبيعي كندوان به عنوان قطب گردشگري در كشور مركزيت چندين مركز گردشگري ديگر از جمله روستاي تاريخي حيله ور، مراتع توريستي ارشدچمن، كوه سلطان، دامنه هاي سرسبز شمالي كوه سهند و طبيعت زيباي اسكو را دارد.

علاوه بر اين جذابيت ها، آب معدني گواراي كندوان كه از دل يكي از تپه هاي اين روستا مي جوشد، از شهرت فراواني برخوردار است و گفته مي شود خاصيت درماني بسيار بالايي در حذف سنگ كليه و مثانه دارد.

اين روستا كه در 52 كيلومتري تبريز مركز آذربايجان شرقي قرار گرفته به سبب ويژگي معماري صخره اي و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

بازارچه روستاي كندوان نيز به نسبت وسعت و تعداد غرفه هاي فروش آن، يكي از پر مشتري ترين بازار هاي كشور محسوب مي شود كه در آن محصولات كشاورزي اين روستا از جمله گردو، گياهان دارويي، دوشاب (شيره)، عسل، بادام و گل محمدي به فروش مي رسد.

در اين بازارچه همچنين صنايع دستي زنان روستا شامل گليم، جاجيم و روسري هاي كلاقه اي به فروش مي رسد كه طرفداران زيادي دارد.

روستاي كندوان پانزدهم ارديبهشت ماه سال 1376 به شماره 1857 در آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

استان آذربايجان شرقي با حدود سه ميليون و 700 هزار نفر جمعيت، پنج هزار اثر تاريخي دارد كه يك هزار و 700 اثر از آن ها به ثبت ملي رسيده است.

اماكن و ابنيه تاريخي منحصر به فرد، آب و هواي كوهستاني و جاذبه هاي طبيعي همچون دامنه هاي كوه سهند و جنگل هاي ارسباران و مناطق حفاظت شده آينالو از جاذبه هاي گردشگري اين استان محسوب مي شود.