کانون ایرانیان: جنگل های دز در استان خوزستان
کانون ایرانیان

۱۳۹۱ شهریور ۱۸, شنبه

جنگل های دز در استان خوزستان

آپلود عکسآپلود عکس
شهر دزفول میزبان تنوع های طبیعی مختلفی است . در جنوب این شهرستان جنگل های زیبای دز با غنای زیست محیطی بساری واقع شده اند . منطقه حفاظت شده دز شامل پناهگاه و منطقه حفاظت شده دز می باشد . ارتفاع منطقه دز متغیر و بین 40 تا80 متر از سطح دریا می باشد و در دو سوی رودخانه دز به صورت دو نوار سبزرنگ قرار دارد .
پوشش غالب منطقه را درختان پده تشکیل می دهند که به دلیل قدرت رویش دوگانه و سریع الرشد بودن هم دارای ارزش اقتصادی و هم از نظر زیستی گونه ای مناسب است . از سایر درختان و درختچه های این منطقه می توان به سریم ، گز ، تمشک ، کهور و ... اشاره کرد . از آبزیان این منطقه می توان از ماهی های صبور ، شلج ، شیربت ، شبوط ، سرخه ، حمری و ... نام برد . این منطقه زیستگاه جانوران مختلفی از جمله مارها ، سوسمار ها ، لاکپشت ها ، مارها ( غیر سمی و سمی ) و پرندگان مهاجر و بومی است . مساحت کل منطقه 15873 هکتار می باشد که 5240 هکتار از آن که از ترکیب جنگلی انبوهی برخوردار است ، پناهگاه حیات وحش و 10633هکتار دیگر آن به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده است . این منطقه زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است .
بخشی از جنگل های دز به بیشه عباس آباد مشهور است . بیشه عباس آباد در 10 کیلومتری جنوب غربی دزفول واقع شده و در راستای حرکت رودخانه دز ، به سمت جنوب شرق ، امتداد پیدا می کند . در اطراف این بیشه روستا های متعددی وجود دارد و نام این بیشه از یکی از این روستا ها با نام عباس آباد گرفته شده است . گیاهان این خطه معمولاً به صورت بوته و درختچه است و بیشترین گونه گیاهی این بیشه را تیره های مختلفی از درخت بید تشکیل می دهد ولی گونه های دیگری چون خرزهره ، تمشک وحشی ، گز و ... تشکیل داده اند . در ضمن نوعی نی که از آن قلم نی معروف دزفولی ساخته می شود در این منطقه به صورت خودرو روییده می شود . این بیشه درختان انبوهی دارد و برگ درختان در فصول سرد سال برخلاف سایر نقاط دزفول که همیشه سبز هستند ، رنگی پاییزی به خود می گیرند .

فرستنده : محمد آذرکیش

0 نظرات:

ارسال یک نظر