کانون ایرانیان: اولين فيلم ناطق ايراني توليد ايران
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

اولين فيلم ناطق ايراني توليد ايران

نخستين فيلم ناطق ايراني توليد ايران، طوفان زندگي نام داشت که در ارديبهشت ماه 1326 فيلمبرداري آن شروع و يک سال بعد در ارديبهشت ماه 1327 نمايش آن آغاز گرديد.

داستان فيلم "طوفان زندگي" که ابتدا "فروز و فرزانه" نام داشت، از يک شب نشيني انجمن موسيقي ملي آغاز ميشود. در جريان اين شب نشيني "ناهيد" با "فرهاد" برادر دوست قديمي اش "فريده" آشنا مي شود. آن دو فارغ از تبحري که "استاد خالقي" در رهبري ارکستر و هنرنمايي که "استاد صبا" دارد به يکديگر دل مي سپارند و چندي نميگذرد که هم عهد مي شوند و با يکديگر ازدواج کنند.

"غفار"، پدر ناهيد که تاجر نوکيسه متمولي است، برخلاف ميل ناهيد او را به ازدواج تاجري سالمند از دوستانش با نام "مصطفي" در مي آورد. فرهاد دل شکسته قصد خودکشي مي کند، اما در مزار ظهيرالدوله در برخورد با درويشي دنيا ديده به زندگي اميدوار مي شود. درويش او را به پايداري برابر طوفان زندگي و خويشتنداري و شکيبايي دعوت ميکند و گوشزد مي کند که «تو جوان هستي و آينده مال توست، بنابراين به جاي خودکشي بايد آينده را بسازي و درخت اميد را در دست بنشاني»... فرهاد پندهاي درويش را مي پذيرد و به کار و کوشش روي مي کند.

مصطفي، داماد پولدار که مست تمول و ثروت خويش است، پايبند اخلاق و شرافت نيز نيست. او که ناهيد را براي ثروت پدرش به همسري گرفته، به خواهر او "زهره" نيز اظهار عشق مي کند. لاقيدي و عدم پايبندي او به اصول اخلاقي و عهدهايش، سرانجام سبب سقوط خانواده و خودش مي شود. در اين بين فرهاد به نيروي همت خويش صاحب يک مؤسسه عظيم آبياري و مکنت فراوان مي شود.

پدر ناهيد که ورشکست شده است براي نجات خويش به راههاي مختلف روي مي کند و نهايتاً ناچار از مراجعه به فرهاد و درخواست ياري از او مي شود و زماني که او را مي شناسد در عين شرمندگي به اين باور ميرسد که پول همه زندگي نيست.....

مشخصات فيلم:

محصول: شرکت ميترا فيلم

کارگردان: علي دريابيگي

نويسنده فيلنامه: دکتر ضيائي (بر اساس داستان فروز و فرزانه، نوشته نظام وفا).

فيلمبردار: دکتر اسماعيل کوشان

موسيقي: آهنگهايي از درويش خان، علينقي وزيري، روح الله خالقي (اجرا: ارکستر انجمن موسيقي ملي به رهبري زنده ياد روح الله خالقي).

تدوينگر: دکتر کوشان

صدابردار: مهندس مهدي انصاري

چاپ: مهندس جوادي پور

بازيگران: فرهاد معتمدي، اينا اوشيد، مهراقدس خواجه نوري، رضا کيائي، ناصر طائفي، نيکتاج صبري، زينت مؤدب، شوکت علو (ژاله)، رقيه چهره آزاد، اسد آموزش، فرامرز برديا، احمدعلي صدري، اعلم دانائي، حشمت الله فلاحي.

35 ميليمتري؛ سياه و سفيد؛ 90 دقيقه.

طوفان زندگي حدود هشتصد هزار ريال فروش داشت و علي رغم حذف عوارض شهرداري، پس از محاسبه سهم سينما، نتيجه کار شکست کامل بود.

اين فيلم مشکلات زيادي از جمله فيلمبرداري بد و نامفهوم بودن صدا، بازي ضعيف بازيگران و..... داشت و در مقايسه با فيلمهاي خارجي خيلي ضعيف بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر