کانون ایرانیان: اولين ايرانياني که در آسمان تهران پرواز کردند
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

اولين ايرانياني که در آسمان تهران پرواز کردند

روزنامه ايران در شماره 12 فروردين ماه 1301 خود از پرواز يک فروند هواپيماي روسي از طريق انزلي به سوي تهران خبر مي دهد، آنگاه در شماره 26 فروردين ماه خود مي نويسد: « آئروپلاني که 15 فروردين ماه از روسيه به تهران آمده عصر ديروز و پريروز در آسمان تهران پرواز کرد و پس از تماشاي مردم فرود آمد.»

سپس در شماره 3 ارديبهشت ماه اين روزنامه خبري به شرح زير حاکي از اولين پرواز ايرانيان با هواپيما در آسمان تهران درج شده است:

« روز پينجشنبه گذشته (30 فروردين ماه 1301) آئروپلاني که از مسکو به تهران آمده بود براي اولين دفعه مسافريني براي گردش در هواي تهران همراه برد. دفعه اول "شاهزاده محمد حسين ميرزا" و "سرهنگ رضا قلي خان" خزانه دار و "مسيو شومبانسکي" وزير مختار روسيه در هواي تهران پرواز نمودند. پس از آنها "سرتيپ امان الله ميرزا"، "سرتيپ مرتضي خان"، "سرتيپ جعفرقلي خان" و "سرهنگ مساعدنظام" پرواز نمودند. در دفعه سوم براي اولين بار دو نفر از نمايندگان ملت: آقاي "تدين"، آقاي "شيخ العراقين زاده" و "سرهنگ مساعدالدوله" مدت بيست دقيقه در فضاي تهران مشغول سياحت بودند. از قرار اظهارات آقايان و جنابان فوق، در اطاق آئروپلان خيلي راحت بوده و در موقع صعود و نزول حرکات عنيفي در آئروپلان ديده نشده و مثل اين بوده است که آدم در کشتي نشسته باشد. در اطاق آئروپلان صدا هم خيلي جزئي بوده و آقايان مي توانستند خوب صحبت کرده و صداي يکديگر را بشنوند... از قرار معلوم آئروپلان مزبور روز گذشته، به طرف مسکو حرکت کرده است.»

0 نظرات:

ارسال یک نظر