کانون ایرانیان: غار کلهرود در استان اصفهان
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

غار کلهرود در استان اصفهان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
غار کلهرود ( Kalahrood ) در حدود 30 کیلومتری شمال مورچه خورت در جاده قدیم کاشان و در فاصله 110 کیلومتری اصفهان قرار دارد .

این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع کوتاهی از سطح رودخانه و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است . غار کلهرود یکی از غار های غیر آهکی معروف استان اصفهان است که معروفیتش بیشتر به خاطر گلی بودن آن می باشد .

این غار از تالار های مختلف تشکیل شده که با شیبی تند و پرتگاه مانند ادامه یافته و به همین دلیل کم‌ نظیر و دیدنی به حساب می ‌آید .
سقف و دیوار های این غار پوشیده از سنگ های گل کلمی و کف آن پوشیده از چکیده ‌های مخروطی دانه انگوری که مانند چکیده های تالار غار رود افشان است .

سالها پیش 2 جهانگرد به داخل این غار رفتند و 15 روز در داخل آن سر در گم بودند تا اینکه نوری از قسمتی از غار نظر آنها را جلب کرد و از آن طریق مسیر خروج را پیدا کردند و جان خود را نجات دادند .

طول غار کلهرود 1200 متر و عمق آن 50 متر است . این غار از جمله غار های طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تالار ها آب وجود داشته و در حال حاضر خشک است .

از جمله کشفیات درون غار می‌ توان به اشیاء و ابزار تاریخی ، استخوان انسان یا جانور اشاره کرد .

در مرکز تالار دوم میدان کوچکی قرار دارد که در آن چاله ‌ای حفر شده و احتمال می رود برای برافروختن آتش کنده شده است .

آدرس غار : اتوبان اصفهان - تهران . بعد از پلیس راه . بخش مورچه خورت ، انتهای شهر یک پمپ بنزین هست که در مجاورت آن جاده ای به سمت نطنز وجود دارد . جاده را ادامه دهید تا به تابلوی کلهرود برسید . ( سمت چپ جاده ) جاده را ادامه دهید تا به روستای کلهرود برسید . البته باید یک امامزاده را رد کنید . این روستا در آخر جاده قرار دارد . غار هم بعد از روستا واقع شده . از اهالی سوال کنید راهنمایی می کنند .
بر روی کوه نشانه های سفید رنگ به طرف غار وجود دارد .

hamshahrionline.ir ، cloob.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر