کانون ایرانیان: اولين زني که جواز انحصار توليد کالا را بدست آورد
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

اولين زني که جواز انحصار توليد کالا را بدست آورد

"اميرکبير"، در راه ترقي صنعت ملي از پشتيباني، تشويق و مساعدت به اهل فن و هنر هيچ دريغ نورزيد. هنرمندان و صنعتکاران ايران نيز به اين دعوت پاسخي نيکو دادند و به توليد کالاي مرغوب ملي و رقابت با امتعه فرنگي مبادرت کردند. از جمله اين هنرمندان، "خورشيد خانم" زني تهراني بود که نمونه اي از زردوزي به کار رفته در لباس نظاميان را که تا آنزمان از اتريش و عثماني وارد ميشد، ساخت.

امير از زن هنرمند را تشويق کرده، فرمان داد شاگردان متعدد بگيرد و تا پنج سال نيز زردوزي لباس نظامي در انحصار او باشد. بدين قرار "خورشيد خانم" نخستين زن تهراني بود که در ترقي توليدات ملي به رقابت با کالاي فرنگي پرداخت و در اين مهم توفيق يافت. خبر اين واقعه در روزنامه "وقايع اتفاقيه" به چاپ رسيد. متن خبر به نقل از شماره دوم آن روزنامه مورخ جمعه يازدهم ربيع الثاني 1267 هـ.ق. بدين قرار است:

«ضعيفه تهراني زردوزي دوره ملبوس صاحب منصب نظامي را به قاعده روم دوخته و در کمال خوبي بعمل آورد که درين هفته به نظر اولياي دولت عليه رساند. به طوريست که مطلقاً با کار اسلامبولي امتياز داده نمي شود. اولياي دولت عليه حکومت فرمودند که شاگرد بسيار نگاهدارد و تا مدت پنج سال احدي در عمل او شراکت ننمايد.»

0 نظرات:

ارسال یک نظر