کانون ایرانیان: آرامگاه امامزاده محمد بن حسن ( مومد حسن ) در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

آرامگاه امامزاده محمد بن حسن ( مومد حسن ) در استان لرستان

آرامگاه امامزاده محمد بن حسن یکی از مکان ‌های زیارتی و گردشگری شهرستان الیگودرز واقع در جنوب شرق استان لرستان است که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف لرستان و ایران است . این امامزاده در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از شهر الیگودرز قرار دارد . مسیر منتهی به مقبره امامزاده محمد بن حسن جاده ای خاکی و کوهستانی است که البته مقداری از این جاده روستایی آسفالت است . در انتهای جاده باید مسافتی را هم پیاده طی کرد . آرامگاه این امامزاده در یک زمین نسبتاً هموار قرار گرفته که اطراف آرامگاه را کوه ها و درختان بلوط پوشانده است .

ساختمان آرامگاه
ساختمان آرامگاه امامزاده محمد بن حسن با وجود بازدیدکنندگان بسیار همچنان بافتی قدیمی و فرسوده دارد . آرامگاه تنها از یک اتاق بسیار کوچک تشکیل شده که مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و گِل است . ساختمان آرامگاه این امامزاده تقریباً هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد .

راهنمایی مسیر امام زاده محمد بن حسن ( مومد حسن )
پس از خروج از شهر الیگودرز به سمت محور اصفهان حرکت می کنید و پس چند کیلومتر کوتاه به سه راهی ( شول آباد بزنوید ) می رسید که تابلوی بزرگ سد رودبار لرستان در کنار آن قرار دارد ، به سمت جاده فرعی ( شول آباد بزنوید ) از جاده اصلی خارج می شوید ، پس از عبور از روستا های جوشان و ززم به روستای برم و پس از فاصله کوتاهی خان آباد می رسید . در مسیر خود مناطق زیبایی چون آبشار آب سفید ، قبرستان باستانی بزنوید ( بزنوی ) ، دورنمای سد رود بار ، سه پلان پل بزرگ خرپایی و کوه قالی کوه وجود دارد .

مسافتی که زواران و گردشگران بایستی پیاده روی کنند در حدود یک کیلومتر می باشد که پس از عبور از دره تنگ و باریک از آب مراد و درخت مراد در مسیر زواران می باشد گذشته و در دامنه کوه که چهار طرف امام زاده محمد بن حسن را پوشانده ، مقبره امام زاده قراردارد . آبشار دو قلو که به زبان محلی بُرد اُو ( بُرد به معنای سنگ و اُو به معنای آب ) سرازیر می شود و ارتفاع آن حدود 50 متر می باشد در ضلع شرقی امام زاده محمد بن حسن ( مومد حسن ) قرار دارد و آبشار دیگری در فاصله 200 متری آبشار دو قلو قرار دارد که پس از سرازیر شدن از کوه در سراشیبی کوه سر ریز می شود و منظره جالبی بوجود می آورد . لازم به ذکر است که امام زاده محمدبن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی می باشد که مورد تأئید قرار گرفته است .

fa.wikipedia.org ، tiberah.parsiblog.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر