کانون ایرانیان: فروهر
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۰, جمعه

فروهر


نشان نقش فروهر تسبیح  روشن فکران شبه وطن پرست شده است  وبا نماد سازی آن در کانالهای ماهواره ای و کتابهای تاریخی سعی براین دارند تا با پیوند آن با هخامنشیان از اعتبار زرتشت برای هخاها و از اعتبارهخاها برای دیانت زرتشت مایه بگذارند ونان به یکدیگر قرض دهند و عجیب تر از آن اینکه نسبت به تفاسیری از این نماد اقدام میکنند که اگر زرتشت یا داریوش زنده بودند برای هوش خلاقانه این قوم مقلد، دست تحسین میکوبیدند که اینچنین از هیچ ،کوه طور را میسازند و اگر به اینها میدان داده شود مریخ را از مدار خارج میکنند تا قبله جدیدی برای اهل نژاد شود .
 اما با توجه به اینکه سعی براین است که بدون استناد به نظرات شخصی فقط با استناد به مدارکی که برای همه امکان دسترسی به آنها وجود دارد ومولفان آنها در جبهه تازی یا ترک یا رومی ویا تورانی و ..... که  حرفشان به علت عینک تعصب به مسلخ سانسور میرود نباشد با توجه به داده های مولفان معروف وخبره که کتابشان به عنوان آخرین مستندات به روز شده اطلاعات تاریخی مورد استناد قرار میگیرد مطالب خود را درج کنم تا با سئوالات خود کمکی در راه روشنگری نموده باشم که درست است که این محیط مجازی است اما اندیشه های حاضرش مربوط به انسانهای واقعی است .هاشم رضی پرکارترین اوستا شناس و محقق دیانت زرتشت در دههای اخیر(که تعصب وتعهد خاصی نسبت به کشورش وتاریخش ودیانت کهنش دارد ) نقد وتمجید را با هم انجام میداد (گرچه مدحش بیش از نقدش است) میگوید :
 "موارد تثلیث پرستی (مهر ، ناهید و میترا)  در آثار هخامنشی و بناهای تخت جمشید بسیار است و من از میان آنها فقط یک علامت مشخص را که شیوع فراوان یافته است ولی اغلب در معنی ومفهوم آن در اشتباه هستند را برگزیده ام ...علامت مورد بحث عبارت از یک حلقه یا دایره بالداری است که بعضی ها به اشتباه و به تبعیت از علایم مصری آن را "قرص بالدار" نوشته اند از این علامت در مواردگوناگون و به فراوانی بر روی مهرها ونقشهای وبناها  آثار دیگر هخامنشی استفاده شده است بسیاری از دانشمندان وباستان شناسان آن را نقش اهورا مزدا نامیده اند که در آسمان درحال پرواز است و گروهی دیگر بخصوص پارسیان هند و زرتشتیان ایران آن را به مفهوم فروهر گرفته اند وبه اشتباه به عنوان یک علامت مخصوص دین زرتشتی در میان خود رواج داده اند ولی باتوجه به عرایض قبلیم هر دو استنباط اشتباه است ، این علامت نه نقش مطلق اهورا مزداست ونه فروهر ، بلکه رمزی است ترکیبی از عوامل مختلف برمبنای سه گانه پرستی هخامنشیان که در آن هنر قرینه سازی جلوه گر است ..."
البته ناطق فراموش نکرده است که علایم رموز دیگری نزدیک به این نقش در میان مصریان وهتی ها وآشوری ها معمول بوده است !ولی این نقش چنانچه تقلیدی بوده باشد (که هست چون مصریان وآشوریان قبل از هخاها طبق کتیبه ها واسناد موجود از این شکل استفاده میکردندکه محققین تشنه میتوانند با رجوع به منابع نسبت به رویت این نماد در اقلیم های قومی دیگر قبل از هخاها آگاه شود) چنانچه که اثرات این تقلید در نقش دایره بالدار وبیستون وچندین نقش دیگر به خوبی هویداست کاملا بر طبق عقاید ومبانی مذهبی هخامنشان به وجود آمده است وبه کار رفته است ......
از سوی دیگر چنان چه که گفتیم این علامت هیچ ربطی به دین زرتشتی وعقاید کنونی زرتشتیان ندارد و از اواسط قرن نوزدهم این علامت بر اثر چاپ نقش آن برروی جلد یا آغاز برخی کتابهای مربوط به ایران باستان به اشتباه وارد فرهنگ وادبیات زرتشتی گردیده است وخود به خود رواج گرفته است وسرانجام یک علامت زرتشتی محسوب گردیده است تا آنجا که بعضی از دانشمندان این طایفه را مجبور به جست وجو وتحقیق ریشه ومعنا ومفهوم ان بر طبق عقاید زرتشتی برآیند ومعانی بسیار سست وبی دلیل بر مبنای حدس وگمان برای آن بتراشند.
 در بعضی نمونه های آن از جمله در سنگ نگاره بیستون ونقش برجسته های کاخ اردشیر در تخت جمشید هنوز گوشه های شاخ گاو از پس وپیش نماد انسانی اهورامزدا نمایان است و در برخی نیز به اعتبار این که شاخ در پشت نقش قرار گرفته است ودیده نمیشود به کلی حذف گردیده است بنابراین چنانکه ملاحظه میشود این علامت مشهور بیان کننده تثلیث دینی هخامنشیان ونماینده مرکب خدایان سه گانه است نه اهورامزدای، ونه چنانچه بعضی گمان برده اند نقش فروهر اهورامزدا به یقین هیچ ارتباطی با عالم زرتشتی گری نداشته وندارد ، زیرا اگر غیر ازاین بود حتما در ادبیات وکتابهای دینی از اوستائی وپهلوی اشاره هائی به آن ومعانیش ومفاهیمش و علایم مختلف آن می شد ودر ثانی ساسانیان که در زرتشتی (با توجه به تحریفاتی هم که درآن صورت گرفته ) بودن آنها تردید است نیز از این نقش در میان نمادها وعلایم مذهبی خود که نظایرش ومقدارش کم نیست استفاده میکردند.
(کتاب ائین مغان نوشته هاشم رضی انتشارات سخن سال82صفحه76تا78)
وهمچنین در یک مهر آشوری مربوط به نهم پیش از میلاد تصویر فروهر مونتاژ شده امروزین در مهر  آشوریان 400سال پیش از هخاها دیده میشود ودر یک کاشی مانده از قرن نهم زمان نینورتای دوم 890تا 884 پیش از میلاداهورامزدا یا فروهر ایرانیان را میبینیم که باهمان ترکیب باهمان پرها ودم در حال خودنمائی است وبی اختیار به این فکر فرو میرویم که این نماد هم همانند گاوهای در ورودی تخت جمشید جزو نمادهای هنری ملل دیگر است (آشوریان) که به عاریت گرفته شده است اما عجیب تر از آن تطبیق سازی ناشیانه امروز است که به خاطر فرهنگ سازی تمام تحریفات تاریخی به خدمت گرفته شده است که نگاهی جدید را ناشیانه برای این خاک هویتی مونتاژ کنند ...به دنبال چه هستیم وهمانند دن کیشوت  با کدامین آسیاب بادی در حال نزاع میباشیم. 
اوشو میگوید:
 ذهن تو دمادم پیش بینی میکند خودنمائی میکند ذهن تو دائم در واقعیت دخالت میکند وبه ان رنگ میدهد شکل وشمایلی به آن میدهد که از آن اونیست ذهن هرگز نمیگذارد آنچه را که هست ببینی /فقط اجازه میدهد چیزی را ببینی که ذهن میخواهد تو ببینی.
  (کتاب شورشی اوشو ص 146)

0 نظرات:

ارسال یک نظر