کانون ایرانیان: کاخی در بهشت ماکو
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

کاخی در بهشت ماکو

روستای باغچه جوق (در زبان ارمنی به معنی ده) یکی از همین روستاهای دیدنی ماکو است که در فاصله 6 کیلومتری از این شهر و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد.
این روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه منتهی می‌شود اما صرف نظر از تمام دیدنی های طبیعی آن، ساختمان مجللی که در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق قرار گرفته، شاید مهم ترین و توریستی ترین جاذبه تاریخی این منطقه باشد که بازدید از آن را نباید از دست بدهید.
کاخ ماکو
قصر باغچه جوق در اواخر دوره قاجاریه و به دست تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکوئی که یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه بود ساخته شده است. این قصر به علت ویژگی‌های ممتاز معماری و هنری در سال 1353 توسط دولت خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن به بازدید عموم گذاشته شد.
کاخ ماکو
قصر تاریخی باغچه جوق از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده و در داخل محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قراردارد. معماری کاخ تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی است و به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم در آن به چشم می خورد.
کاخ ماکو
گچبری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام گرفته و آئینه‌کاری آن در سطح عالی است. در بالای عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است. پایه ستون‌ها و گلدان‌ها از سنگ خارا است و خوب حجاری شده است. اولین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می‌خورد که طول بوق آن 60 سانتیمتر و ارتفاع پایه‌اش بیش از یک متر است.
کاخ ماکو
پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تخت‌خواب‌های متعدد با تشک‌های پر قو، کاغذ دیواری‌ها و رنگ‌آمیزی سالن‌ها و نقاشی سقف اتاق‌ها، ظروف چینی اعلا و لوسترهای کریستال، فضای حیاط با گلکاری و درختان میوه و اشجار زینتی و حوض‌های وسیع بازدید کنندگان را به یاد کاخ‌های افسانه‌ای می‌اندازد.
کاخ ماکو
بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریبا منظم و محصور است. این محوطه توسط نرده‌های چدنی زیبایی از سایر بخش‌های باغ جدا شده که تقریبا نقشی همچون اندرونی ایفا می‌کند. در بخش‌هایی از محوطه، آثاری از کف‌سازی سنگی باقی مانده است و در سمت غربی کاخ نیز نمای اصلی ساختمان حوض بیضی شکل دیده می‌شود.
کاخ ماکو
نمای خارجی بنا با مجسمه‌های گچی که سردرها و نرده‌های گچی لبه بام را زینت داده‌اند، ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگ‌های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی‌های باغچه جوق به حساب می‌آید.
کاخ ماکو

0 نظرات:

ارسال یک نظر