کانون ایرانیان: نقش رستم
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

نقش رستم

About Naghsh-e Rostam in Fars province

About four kilometers from Haji Abad mountain on the northeast of Persepolis, there are some historical works belonging to Elamite, Achaemenid and Sassanid kings which are called Naghsh-e Rostam because of their grandeur and height.
On the top of the mountain there are four tombs which are believed to be those of, Xerxes, Darius I Artaxerexes and Darius II, the Achaemenid kings.
In the first relief which has been carved in the lower side of the mountain, Narssi, the son of Shapur I receives the royal ring from the symbol of Anahita. In this carving the clothing style, the crown, hairstyle, ornaments and the strips which were fastened to the ankles have been demonstrated.
The second relief, which has been carved below the tomb of Darius the Great and includes two scenes, which have been separated by a relatively narrow line. Both scenes share similarities and the scene above demonstrates Bahram II (276 - 293 A.D) engaged in a battle with his foes.
The third relief constitutes the biggest and the most luxurious carving of the Sassanid era in Naghsh-e Rostam and includes the victory of Shapur I (242 - 271 A.D.) over the Roman emperor Valerian. In this relief Shapur I is riding his horse in full glory and grandeur and the Roman emperor Valerian has bowed before him.
Behind Shapur is seen the large inscription in Pahlavi plus the picture of the prominent and mighty Zoroastrian priest of his time. This inscription speaks of Shapur`s biography, background and endeavors for the reinforcement of the principles of the Zoroastrian faith.
The fourth relief demonstrates the victory of Hormuz II, the Sassanid king (302 - 310 A.D.) who has crushed his enemy. The fifth relief shows the scene of the victory of Bahram II (276 - 293 A.D.) where the enemy of the king grips a broken lancer in his hand and his horse is down on the ground. The sixth relief demonstrates Bahram II,the Sassanid king in the company of his court people and viziers.The seventh relief which is one of the early reliefs of Naghsh - e -Rostam, displays Artaxerxes (226 - 242 A.D.) who is receiving the royal ring from Ahura Mazda.
On the left has been carved Artaxerxes and to the right is Ahura Mazda, both riding horses. Under the hoof of Artaxerxes` horse has been carved a man who is said to be the last king of the Arsacids, and some others believe this man is a rival to Artaxerxes` throne.

نقش رستم
در حدود چهار کیلومتر از کوه حاجی آباد در شمال تخت جمشید , بناهایی تاریخی متعلق به شاهان ایلامی وهخامنشی و ساسانی وجود دارند که به خاطر عظمت وبلندی شان نقش رستم نامیده می شوند. درقله این کوه چهار مقبره قرار دارند که تصورمیشود مقبره های خرگز, داریوش اول و داریوش دوم هخامنشی باشند. در اولین قسمت برجسته کاری که در قسمت پایینی کوه تراشیده شده , نارسی پسرشاپور اول در حال دریافت حلقه پادشاهی که نماد آناهیتاست می باشد, دراین کنده کاری مدل لباس , تاج, آرایش مو , جواهرات ونوارهایی که به قوزک پا بسته شده اند به زیبایی نشان داده می شوند. کنده کاری دوم که درزیر مقبره داریوش کبیر واقع گردیده , شامل دو صحنه می باشد که به وسیله یک خط باریک نسبی از هم مجزا گشته اند و هردوی آنها شباهتهایی به هم دارند چنانکه صحنه بالایی بهرام دوم (293- 276 پس از میلاد)رادریکی از نبردها با دشمنانش نشان می دهد. سومین برجسته کاری شامل عظیم ترین و مجلل ترین کنده کاری دوره ساسانی درنقش رستم می باشد و طرح آن پیروزی شاپور اول (271-242 پس از میلاد) بر امپراطور روم , والریان است, در این کنده کاری شاپور اول در حال راندن اسبش غرق درجلال و شکوه و امپراطور رم به حال تعظیم در پشت سر وی است. چهارمین برجسته کاری پیروزی هرمز دوم , شاه ساسانی (310-302 پس از میلاد) را نشان می دهد که دشمنش را شکست داده است. پنجمین برجسته کاری پیروزی بهرام دوم و ششمین , همراهی وی را با افراد دربار و وزیرانش نشان می دهد. هفتمین برجسته کاری که یکی از کهن ترین آنهاست آرتاگزرگس (242-226 پس ازمیلاد) را نمایش می دهد که درحال دریافت حلقه پادشاهی از اهورا مزدا است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر