کانون ایرانیان: غار قلایچی عمیق ترین غار ایران (بوکان - استان آذربایجان غربی)
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۶, جمعه

غار قلایچی عمیق ترین غار ایران (بوکان - استان آذربایجان غربی)

گزارشی از اکسپدیشن غارنوردی در بوکان به نقل از ایرن
در 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و درنزدیکی تپه باستانی قلایچی که محل حکومت و زندگی یکی از تمدنهای بزرگ بنام ماناهاست ، غاری است بزرگ و عمیق به همین نام (قلایچی )
این غار عظیم با دهانه ای بزرگ به قطر 8 متر ، سالها با داستانهای فراوان پر رمزو رازترین مکان نامشکوف بوکان بود تا اینکه در سال 1381 نخستین تیم منتخب از کوهنوردان بوکان با جسارت و از جان گذشته گی زیاد موفق به فرود از چاه نخست این غار به طول 110 متر شده و توانستند حس کنجکاوی اهالی را تا حدودی ارضا نمایند ، سپس در سال 1384 تیم مجهزتری به سرپرستی زنده یاد مقبل هنرپژو کوهنوردی عضو تیم ملی توانست سه تالار عظیم این غار را بعد از چاه مورد شناسایی و طول مسیر پیمایش شده این غار را به حدود 300 متر برساند .
ازآن سال ببعد تیمهایی وارد این غار شده و هرکدام مقداری از آن را بازدید کردند تا بالاخره تیمی از باشگاه سنگنوردان بوکان موفق به پیشروی بیشتر و نقشه برداری حدود 400 متر ازاین غار برای اولین بار شدند .
درتاریخ 17 لغایت 20 تیرماه جاری به دعوت از مسئولین و کوهنوردان وغارنوردان شهر بوکان ششمین همایش سراسری غارنوردان کشوربه همت انجمن غارنوردان وغارشناسان(درشرف تاسیس) تیمی مرکب از 62 غارنورد ، زمین شناس ، نقشه بردار و تصویر بردار موفق شدند به قسمتهای دیگری از این دنیای زیبای زیر زمینی دست یابند از جمله پس از پیمایش تالارهای کشف شده قبلی به منبع بزرگی از آبهای زیرزمینی منطقه دست یافته که بعلت وسعت زیاد آن نامش را دریاچه خزر نهادند . در این برنامه ضمن عبور از کنار این دریاچه به دالانها و تالارهای دیگری وارد شده که وسعت بسیاری داشته و با وجود دهلیزها و پرتگاههای بیشمار از زیبایی های منحصر بفردی برخوردار بوده و کلکسیونی از تزئینات مختلف آهگی از چکنده و چکیده های بلند ، تزئینات کل کلمی ، گوش فیلهای رنگارنگ ، مروارید غار و گریستالهای سوزنی و ... پوشیده شده است .
دراین برنامه تیم نقشه برداری داخل غار موفق به نقشه برداری از 1388 متر نقشه سه بعدی و تیم نقشه برداری و جستجوی سطحی ضمن بررسی حدود چهارکیلومتر مربع اقدام به نقطه گذاری و برداشت نمونه از سنگها ، گسلها و فرونشست اطراف غار نموده و با کمانه زنی های علمی بدنبال اثبات فرضیه ارتباط بین این غار عظیم و غار دوک چی در ارتفاعی موازی با غار غلایچی بودند
قراراست با ترسیم نقشه های سطحی و تتبیق آن با نقشه های زمین شناسی و توپوگرافی و همچنین ترسیم نقشه داخلی تا این نقطه گزارش کاملی به مسئولین شهرستان تقدیم تا با دید کارشناسانه تری به این غار بزرگ که میتواند بسیاری از سوالات علمی و تخصصی را پاسخگو باشد نگاه کرد .
لازم به توضیح است ، برخورد بموقع مسئولین منجر به توقف اقدامات تخریب و خاکبرداری که قرار بود برای نفوذ به غار از زیر کوه تونلی حفر و ندانسته به میلیونها سال فرایند زمین شناسی آسیبی جبران ناپذیربزنند ، جلوگیری شد.
شکل قرارگیری غار مذکور ، چاه یکصدو ده متری ورودی غار ،شکافها و کسلهای داخل غار که منجر به ریزش و آسیب پذیری تشکیلات آهکی شده امکان استفاده توریستی عمومی این غار را منتفی نموده و درصورت حفر تونلی با انگیزه حذف چاه مذکور ضمن ایجاد گذرگاه خطرناک تنها وجه تمایزاین غار را که میتواند به شهرتش در میان غارهای داخلی و خارجی بیافزاید از بین خواهد برد

1 نظرات:

  • روستائیان بخش علی قودرز در منطقه اسفراین موفق به کشف یک موجود عظیم الجثه ماقبل تاریخی شدند که اندامهای آن هنوز بشکل عجیبی سالم مانده است. سن این موجود عظیم الجثه که بیست سانت بلندی و چهار سانت عرض دارد، توسط باستان شناسان به یکروز و هشت ساعت تخمین زده می شود. بعلت عظیم الجثه بودن و همچنین قدمت این موجود افسانه ای، روستائیان به او لقب "پدر جد جنتی" داده اند. ضمنا مسئولان و مدیران ذیربط و بی ربط با درایت بی نظیر خود توانستند از پخته شدن یا بفروش رفتن این جانور در ناصر خسرو جلوگیری نمایند.این موجود که در نوع خود در جهان و کهکشان راه شیری بی نظیر است، اینک در ایران موجودست و مردم ایران از بابت آن بسیار بخود می بالند...

    ۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰:۲۱

ارسال یک نظر