کانون ایرانیان: اراک-شهر تاریخی نراق؛ نگین گردشگری تاریخی استان مرکزی
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

اراک-شهر تاریخی نراق؛ نگین گردشگری تاریخی استان مرکزی

شهر تاریخی نراق؛ نگین گردشگری تاریخی استان مرکزی  بهار در میان فصلهای خدا آرامش بخش ترین فصلها برای دل گشایی است، شهر تاریخی نراق در استان مرکزی نیز در میان شهرهای استان همین ویژگی را دارد، وقتی خسته از دود و ماشین می شوی برای رسیدن به آرامش می توانی سری به کوچه باغهای نراق بزنی.
به گزارش خبرنگار مهر در اراک، در میان 10 شهر استان مرکزی نراق دارای ویژگی های خاصی است که سفر به آن را دوست داشتنی می کند.
بافت تاریخی نراق با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهای حاشیه آن آرامشی را برای ساکنان به همراه دارد که در جای دیگری از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

از راه ابریشم گرفته تا آبشار گیسو، خانه فاضلین نراقی، امامزاده سلیمان، امامزاده زبیده خاتون، امامزاده یحیی، بازار و کاروانسرای شمس السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقی تاریخ نراق را تشکیل می دهد.

این شهر درجنوب استان مرکزی و جزو شهرهای دلیجان است و حدود 140 کیلومتر با اراک فاصله دارد.
جمعیت این شهر حدود چهار هزار نفر است و نکته جالب این است که با وجود دانشگاه آزاد در این شهر، شش هزار دانشجو وارد نراق شده اند که از سویی فرصت و در صورت نبود برنامه یک تهدید است.
نراق از شمال به کوه ال، از طرف مغرب در 18کیلومتری شهرستان دلیجان، از جنوب در 20 کیلومتری روستای سینقان و از شرق در 22 کیلومتری مشهد اردهال - مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.
 ارتفاع این شهر از سطح دریا 1650 متر و مساحت آن با احتساب مزارع اطراف شهر حدود 70 کیلومتر مربع است.
آرامش اولین هدیه نراق به گردشگران
نراق شهر کوچک و تاریخی است با داشتن فضای تاریخی و دست نخورده از طراوت و آرامشی برخوردار است که هر مسافری را ساعت ها در دل آرام خود پناه می دهد.
گذر در کوچه پس کوچه های این شهر کوچک انسان را به دل تاریخ می برد، دنیایی به دور از حساب و کتاب های امروزی.
هوای دلچسب خنک، سکوت و آرامش کوچه ها، شاخه های درختهایی که از حیاط ها به دیوارهای کاهگلی بیرون زده و به رهگذران سلام می کنند، پله های بلند آب انبارهایی که تا عمق زمین می رود و خنکای آب را میهمان برق چشمهای آنها می کند... مردم صمیمی و ساده همه و همه خبر از گذشته گمشده ای است که دلتنگی را برطرف می کند و لحظاتی را می توانی فارغ از دود و ماشین تنفس کنی.
زیبایی و تاریخی بودن این شهر را می توان با بافت قدیمی یزد مقایسه کرد، شهری به دور از دود و ترافیک و ماشین.
بازار نراق، قدمتی هزار ساله در مسیر راه ابریشم
نراق از مسیرهای اصلی راه ابریشم بوده است و کاروان های تجاری از بازار این شهر که اکنون پا برجاست عبور می کردند بازاری که قفل و بست حجره هایش قدیمی با درهای چوبی است.
تاریخ در مورد نراق می نویسد: نراق از لحاظ تقسیمات کشوری، شهر به شمار می رود و از سال 1339 دارای شهرداری بوده و در قدیم مرکز تجاری و محل عبور کاروانهای متعدد بوده است.

روایت های تاریخی حاکی از هزار ساله بودن این شهر است.

نراق در گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و به عنوان یک راه ارتباطی بین شهرهای کاشان، محلات، اراک و همدان جهت حمل و نقل کالا و تجارت نقش به سزایی داشته است.

اما این اهمیت، بعدها بر اثر دور ماندن نراق از راه های اصلی ارتباطی اهمیت خود را از دست داده و مهاجرت اهالی و افت جمعیت به دنبال داشته است.

آب انبار، کاروانسرا، خانه های قدیمی و موزه دیدنی های نراق
نراق بناهای تاریخی بسیاری دارد از جمله آن می توان به خانه قدیمی فاضلین نراقی ازعلمای تشیع ، بنای مسجد جامع، بنای ساختمان و بقعه امامزاده یحیی و امامزاده سلیمان که از فرزندان امام علی به شمار می‏روند و ساختمان و بقعه امامزاده زبیده خاتون که دختر امام جواد می‏باشد و همچنین بنای ساختمان و بقعه امامزاده سلطان علی که فرزند امام محمدباقر(ع) اشاره کرد.

قنات وقفی حاج الله داد، موزه آب شهر نراق در محل آب انبار حاج عبد الباقی، کاروانسرا و بازار شمس‌ السلطنه و کاروانسرای حاج مهدی از دیگر بناهای دیدنی نراق هستند همچنین دره آبشتا و آبشار گیسو از نقاط دیدنی طبیعی نراق هستند.

غار نخجیر استان مرکزی در مسیر دلیجان و نراق از دیگر نقاط دینی این منطقه است.

در سال 1974 یک شهاب ‌سنگ 2.7 کیلوگرمی در نراق به زمین افتاد. این شهاب‌ سنگ از سقف آزمایشگاه مدرسه ‌ای در نراق گذشت که یکی از ابعاد دیدنی این شهر است.

غار 70 میلیون ساله نخجیر استان مرکزی در مسیر دلیجان نراق


یکی از جاذبه های جهانی اسان مرکزی غار 70 میلیون ساله نخجیر استان مرکزی است که در مسیر دلیجان نراق قرار دارد.

این غار پر آوازه یکی از جاذبه های گردشگری مطقه به حساب می آید که به تنهایی سالانه هزاران نفر را جذب خود می کند.

به گفته کارشناسان وجود این غار در کنار جاذبه های تاریخی بناهای قدیمی می تواند نراق را به قطب گردشگری تبدیل کند.

در کنار غار نخجیر وجود جاذبه های طبیعی مانند آبشار گیسو که از آبشارهای دینی و پرآب است گردشگری طبیعی نراق را تکمیل می کند.

سالانه بیش از 20 هزار نفر از نراق دیدن می کنند

این روزها نراق خود را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده می کند.

آمار گردشگری استان حاکی است سالانه بیش از 20 هزار نفر از این شهر بازدید می کنند که البته قابلیت آن بیش از ین آمار است.

بافت تاریخی این شهر در قالب سه محله اصلی در بیش از 16 هکتار قرار دارد.
از سال ‪ 83‬با همکاری شهرداری و شورای شهر نراق احیای بافت قدیم این شهر آغاز و مرمت بخش های اصلی آن به پایان رسید.

اکنون خانه فاضلین نراقی از مراجع تشیع و صاحب کتابهای متعدد دینی احیاء شده است و آماده استقبال از گردشگران است.

این شهر و تمام اجزای تشکیل دهنده آن مانند، راه، مسجد، کوچه، بازار و... حفظ شده است، و از سوی دیگر، این شهر در مسیر مناطق گردشگری قم، اصفهان، دلیجان قرار دارد و می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.

نراق قابلیت ثبت جهانی دارد
برای تعریف نراق برای آنهایی که به آنجا نرفته اند می توان به شهرهای دیدنی ماسوله و بافت قدیمی یزد اشاره کرد و نراق شهری از این دست ها شهرهای قدیمی با دیوراهای کاهگلی است وبه گفته صاحب نظران، این شهر قابلیت ثبت جهانی دارد.

بافت قدیمی این شهر معتقد است توجه به این شهر و ایجاد زیرساختهای گردشگری می تواند رقم قابل توجهی به ارز آوری گردشگری استان اضافه کرد.

استان زمینه های زیادی برای جذب توریسم دارد وتحقق زمینه های گردشگری استان نیازمند اعتبارات مناسب و جذب سرمایه گذار است که گامهایی در این زمینه برداشته است اما کافی نیست.

0 نظرات:

ارسال یک نظر