کانون ایرانیان: غار چال نخجیر
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

غار چال نخجیر


غار چال نخجیر در ۵ کیلومتری غرب شهر نراق در ۳۴ درجه و ۲ دقیقه طول شرقی و ۵۰ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و دهانه غار از سطح دریا حدود ۱۶۶۰ متر می باشد. این غار قدمتی هفتاد میلیون ساله دارد. عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار،گسل معکوسی می باشد که در منطقه عمل کرده است و پس از گذشت میلیون ها سال به گونه کنونی خود در آمده است.


به عبارت دیگر می توان غار مورد نظر را از نوع تکتونیکی به حساب آورد و چگونگی تشکیل آن را به این گونه روشن نمود که در اثر بوجود آمدن درزه ها و شکاف و در مواردی گسل در سنگها بوده و در مرحله بعدی،آبهای حاصل از ریزشهای آسمانی که گاز کربنیک دار شده و خاصیت اسیدی پیدا کرده در شکستگیهای سنگها نفوذ کرده و با انحلال کربنات کلسیم موجب گسترده تر شدن شکستگیها و در پایان پس از میلیونها سال آنچه هم اکنون می بینیم پدید آمده استوب شرقی استان مرکزی با ۷۰ میلیون سال قدمت یکی از زیباترین غارهای طبیعی جهان به شمار میرود.

این غار در منطقه ای به نام چالنخجیر در حدود مابین نراق و دلیجان واقع شده است. کارشناسان آن را مربوط به دوبه سوم زمین شناسی می دانند و با توجه به مناظر کم نظیر اهمیت ویژه ای در امر جذب جهانگردان جهان دارد.

با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید این محل می باشند. تنوع سنگ های موجود ، سنگهای کریستال با شکلهای مختلف مثل آبشار ، زیبایی خاصی به غار داده است به طوریکه هر بیننده ای را به شگفتی وامیدارد.

غار دارای یک حوضچه بسیار بزرگ نیز می باشد که بنوبه خود به ارزش آن افزوده است. این غار در سال ۸۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و برنامه های زیادی جهت ایجاد اماکن گردشگری در کنار غار تهیه شده است.

قرار گرفتن غار در کنار ابنیه تاریخی نراق یک محیط کاملا توریستی را بوجود آورده است. و با این تنوع می توان به رونق صنعت گردشگری در منطقه امیدوار بود.

شاعر توانای معاصر استاد حسنعلی محمودی، سروش گیلانی در این زمینه چنین سروده است:

بال در بال داده کرکس و ال
سایه گسترده اند بر نخجیر
ال چو آبستن حوادث بود
در تف آتش تنور کویر
غرشی کرد و ناگهان زایید
کودکی همچو غار چال نخجیر
کودکی همنواز دسته گل
کودکی همتراز ماه منیر
چشم دل شد ز دیدنش روشن
نورباران گرفت کنه ضمیر
پس بود مادرش نراق کهن
کو دهد طفل خود ز پستان شیر

0 نظرات:

ارسال یک نظر