کانون ایرانیان: مسجد زردک در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

مسجد زردک در استان یزد

این مسجد در شمال غرب شهرستان اردکان قرار دارد . با توجه به شواهد موجود در بنا ، قدمت آن را می توان مربوط به قرن هفتم هـ. ق دانست .
بنای مسجد شامل فضای زیر گنبد به ابعاد 4×4 متر ، ایوان کوچک و دو فضای دهلیز مانند به جای شبستان است . فضایی مانند گرمخانه نیز در پشت صحن و در ضلع شمالی مسجد دیده می شود . آثار به جای مانده در اطراف مسجد نشان می دهد این مسجد در گذشته دارای فضاهای دیگری هم بوده که به مرور زمان و در اثر رطوبت حاصل از کشت زمین های مجاور ، از بین رفته است .

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد : مسجد زردک قدیمی ترین مسجد تاریخی در شهرستان اردکان است که قدمت آن به دوره پنجم هجری قمری بر می گردد و این مسجد از نظر معماری بسیار ارزشمند و زیبا است.
مسجد زردک به « گنج گلین » معروف است ، چرا که در طول قرن ها در برابر حوادث طبیعی مقاومت کرده و گنبد گلین آن آسیبی ندیده است . این گنبد زیبا بر روی چهار ستون استوار است و در دو طرف محراب 7 لایه گچ دیده می شود که نشان از قدمت مسجد دارد .
حیاط مسجد قدیمی زردک در حد فاصل ایوان و شبستان قرار دارد و برای نماسازی دیواره های حیاط از یک نوع ساروج ( ساخته شده از ماسه نرم ، آهک و رنگ رناس ) استفاده شده است .
در ضلع شرقی مسجد دالانی به طول 9 متر و عرض 3 متر وجود دارد که به « خانقاه » معروف است و این محل برای مسافرانی بوده که از اردکان عبور می کردند و در وقفنامه جامع الخیرات آمده « هر مسافر اجازه داشت که به مدت سه روز در آن بیتوته نماید و خادم مسجد از موقوفات مربوط وی را پذیرایی کند . »
مسجد زردک به شماره ثبتی 2448 و در تاریخ 19/7/78 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
ساختمان این مسجد از خشت است و گنبدی کوچک و یک ایوان در ضلع شمالی گنبد دارد که گنبد آن بر فضایی مربع‌ شکل به ابعاد چهار متر بنا شده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر