کانون ایرانیان: عکس» دریاچه پریشان در استان فارس
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

عکس» دریاچه پریشان در استان فارس

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/



دریاچه پریشان در 3 کیلومتری روستای ایاز آباد که در 12 کیلومتری کازرون قراردارد ، در زبان محلی " پیرشون " نیز نامیده می ‌شود و آب ‌های سطحی حاصل از باران و برف را در خود ذخیره می‌ کند . آب این دریاچه از صد ها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور تأمین می‌شود .

از این مساحت 147 کیلومتر مربع دشت و 116 کیلومتر مربع کوه و کوهپایه است . چشمه‌ های زیادی نیز در کف دریاچه وجود دارد که خود منبع آب دریاچه است . آب دریاچه پریشان شیرین است ولی برای آشامیدن چندان مناسب نمی باشد . ارتفاع آن از سطح آب های آزاد 820 متر است . حداکثر وسعت آن 18 کیلومتر مربع است که در تابستان به حداقل رسیده و حالتی باتلاقی می یابد . بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد . میانگین عمق آب این دریاچه 1.6 متر است که در بعضی از سال ها به 2 متر نیز می رسد . این دریاچه حوضه آبریز بسته ای را تشکیل می دهد که مساحتی حدود 263 کیلومتر مربع را زهکشی می کند . دریاچه پریشان نامور هم نامیده می شود . این نام از چشمه ای گرفته شده که منبع اصلی تامین آب دریاچه است . جلوه های بهاری و پاییزی این دریاچه جذاب و دیدنی است ، مراتع و گلزار های حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آن ، گردشگاه طبیعی جالب توجهی را به وجود می آورد .

پتانسیل ها و امکانات :
با توجه به چشم اندازهای زیبای طبیعی و تنوع زیستی و تراکم گونه های مختلف پرندگان مهاجر و امکانات آموزشی و تفریحی ، تسهیلات دسترسی و نیز ویژگی های چند جانبه این منطقه از تنوع زیادی برخوردار بوده که به عنوان آزمایشگاه های طبیعی می تواند مورد مطالعه متخصصین و دانش پژوهان رشته های علمی قرار گرفته و کانون تجمع اهالی و گردشگران محلی بومی و غیربومی و نیز خارجی جهت گذراندن اوقات فراغت و بازدید از مناطق بکر و طبیعی باشد . در همین راستا به منظور استراحت و بیتوته گردشگران در ضلع غربی منطقه ، زمینی به مساحت 4 هکتار را تجهیز به سکو ، سرویس بهداشتی ، فضای سبز دست کاشت و پیست دوچرخه سواری نموده که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است .

تالاب پریشان نیز با تهدید هایی مانند تغییر کاربری ، شخم زدن زمین برای زراعت ، شکار و صید غیر مجاز ، تخریب حوزه های بالا دست ، وارد شدن بقایای سموم و کود شیمیایی به آب دریاچه و غیره مواجه است .

پوشش گیاهی :
پوشش گیاهی تالاب پریشان شامل پوشش حاشیه ای و آبزی نظیر نی، لوئی ، جگن و غیره می باشد . تنها گیاه آبزی که به صورت گسترده در بستر تالاب هادیده می شود Vajas marina می باشد که اسم محل آن خار ماهی است و غذای اصلی ماهی زردک ( گونه بومی ) می باشد . دیگر گونه های گیاهی دریاچه پیرز ، سریش ، پشم لاخی ، گوشاب است .

پرندگان دریاچه :
هر ساله از نیمه فصل پاییز مهاجرت پرندگان از نیمکره شمالی زمین به سمت دریاچه پریشان فارس آغاز می ‌شود . سالانه حدود ‪۱۰۰گونه پرنده به تالاب بین ‌المللی پریشان مهاجرت می ‌کنند . مهمترین این گونه ها آنقوت ، بالابان ، چنگر ، غاز های خاکستری ، اکرت ها ، حواصیل ‌های خاکستری و ارغوانی و پلیکان است . از شاخص ‌ترین پرندگان مهاجر که در فهرست پرندگان نادر و کمیاب قرار دارند پلیکان پا خاکستری ، اردک سر سفید ، اردک مرمری ، غاز پیشانی سفید و عروس غاز را می ‌توان نام برد . که در بین پرندگان یادشده حدوداً 40 گونه مختلف از آنها در سطح تالاب های جوجه آوری می کنند .
پریشان تنها دریاچه آب شیرین فلات ایران است که عمق آب آن از 3.5 تا 5 متر گزارش شده است . این دریاچه نه به‌ دلیل داشتن ماهیان خوش طعم ، بلکه از نظر اکوسیستمی بسیار مهم تلقی می ‌شود ، به ‌طوری که 350 نوع پرنده بومی و غیربومی را در خود جای می‌ دهد . پرندگان غیر بومی و مهاجران این دریاچه از راه ‌های بسیار دور یعنی از سیبری ، کانادا و دانمارک ، کیلومتر ها راه را طی کرده ، به آنجا می ‌آیند و پس از گذران فصل ، دوباره به محل زندگی خود بازمی ‌گردند .

ماهیان دریاچه :
با توجه به اینکه تالاب پریشان از جمله اکوسیستم های پایدار می باشد که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیون ها سال است که شرایط خود را حفظ نموده است و دارای 4 گونه ماهی بومی شامل ماهی زردک ، ماهی سرخه ، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور ، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال 1368 به دریاچه وارده شده است . تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دو گونه دیگر مشکلات عدیده ای را در تالاب به وجود آورده اند . البته از این دریاچه ، برای پرورش ماهی نیز استفاده می شود

0 نظرات:

ارسال یک نظر