کانون ایرانیان: عکس»کاروانسرای سفیدآب در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

عکس»کاروانسرای سفیدآب در استان سمنان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/


کاروانسرای سفیدآب از کاروانسرا های تاریخی حاشیه پارک ملی کویر ایران است . این کاروانسرا که در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق مرنجاب و در ۱۱۰ کیلومتری جنوب کاروانسرای قصر بهرام قرار دارد تا صد سال پیش استراحتگاه کاروان ‌هایی بوده که عازم راه ابریشم بوده ‌اند . این کاروانسرا در حدود ۴۰۰ سال پیش در عصر حکومت شاه عباس صفوی در جنوب شرقی دریاچه بزرگ نمک ساخته شده و جزو ۴ کاروانسرای واقع در پارک ملی کویر ( عین ‌الرشید - قصر بهرام - لکاب ) است . شاه عباس برای سفر از اصفهان به فرح آباد ساری از این کاروانسرا ها استفاده می ‌‌کرده است . نمای ظاهری این کاروانسرا آجری است و ساخت آن به شیوه معماری اسلامی می‌‌ باشد . در حاشیه جنوبی کاروانسرا کوه سفید آب و چشمه سفید آب قرار دارد که آب کاروانسرا از این چشمه تأمین می ‌‌شده است . هم اکنون این کاروانسرای بزرگ که در سه طبقه بنا شده است در حال نابودی است و بصورت خرابه ‌ای عظیم درآمده است و برای بازسازی و ترمیم و نگهداری مستلزم ایجاد ردیف بودجه بالایی توسط سازمان میراث فرهنگی است . کاروانسرای سفیدآب در جنوب غربی پارک ملی کویر و در نزدیکی سرمحیط بانی سفیدآب قرار دارد .

راه ‌های ورود به منطقه
مسیر اول مسیری است که از کاشان به آران و بیدگل و سپس جاده کویری مرنجاب می‌ باشد . شایان ذکر است که حد فاصل کاروانسرای مرنجاب تا سفیدآب مسیری بسیار ناهموار است که فقط اتومبیل های چهار دفرانسیال قادر به عبور از آن هستند .

مسیر دوم مسیر ورامین - پیشوا - مبارکیه ( محیط بانی ) - دو راهی قصر بهرام و سفید آب و سپس کاروانسرای سفیدآب است که نسبت به مسیر قبلی بسیار هموار تر است ولی نیاز به کسب مجوز از اداره محیط زیست سمنان دارد .

نکات ایمنی : برای رسیدن به کاروانسرا از هر دو مسیر ، بنزین کافی به همراه داشته باشید چون با احتساب مسیر رفت و برگشت تا اولین پمپ بنزین مسافتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر باید طی شود . ( از مسیر بالا اولین پمپ بنزین در پیشوا و از مسیر پایین اولین پمپ بنزین در آران قرار دارد )

مسیر سوم : مسیر شهر آبوزید آباد پس از عبور از قلعه کرشاهی و قلعه سردار به کاروانسرای سفیدآب می رسد . طول این مسیر از ابوزید آباد تا کاروانسرا در حدود 120 کیلومتر است .

irandeserts.com ، wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر