کانون ایرانیان: موزه تماشاگه تاریخ در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه تماشاگه تاریخ در استان تهران

آثار به نمایش گذاشته شده در این گنجینه به تاریخ معاصر ایران (۲۰۰ سال اخیر ) اختصاص دارد و شامل ظروف وسایل شخصی ناصرالدین شاه ، تابلو های کمال الملک و ... است .
تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است ‌: نگار خانه ‌، کتاب‌ خانه ، تماشا خانه‌ ، چای ‌خانه ‌، سفره‌ خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه طبقه را تشکیل می ‌دهد . طبقه زیرین شامل تماشاخانه ‌، طبقه میانی‌ ، سالن ‌های موزه و بخش اداری و طبقه فوقانی نگارخانه است که مکان نمایش ادواری آثار گوناگون هنرمندان است ‌.
در بخش تماشاخانه ‌، تابلو های رنگ روغن مربوط به قرن 13 هجری‌ ، ظروف سفالی ‌، جام و ظروف فولادی که در قرون 12 و 13 هجری ‌، در کشور های انگلستان ‌، روسیه و ایران ساخته شده ‌اند و هم ‌چنین‌ ، ظروف شیشه ‌ای از جنس کریستال متعلق به چکسلواکی سابق و کاسه و بشقاب چینی و بسیاری ظروف دیگر به نمایش گذاشته شده‌ اند .
در بخش ‌های دیگر تماشاخانه‌ ، تابلو های رنگ روغن که چهره‌ های صنیع ‌الدوله‌ ، مصور الممالک ‌، ظهیر الدوله و مظفر الدین شاه در آن‌ ها دیده می ‌شود ، قلمدان‌ های بسیاری با طرح‌ های مختلف از جنس مقوای فشرده‌ ، کاشی نقش برجسته ‌، قاب آینه از جنس نقره ‌، شمعدانی‌ ها ، نقاشی ‌های مینیاتور از استاد فرشچیان ‌، انواع شمشیر و تفنگ ‌، کیف دستی ناصر الدین شاه و بسیاری آثار دیگر و در بخش نگارخانه نیز آثار به نمایش گذاشته شده هنرمندان مختلف دیده می‌ شود . در فضای باز مجموعه سفره خانه سنتی و مرکز خرید دایر است ‌.
کودکان در این موزه ‌، بعد از عبور از تونل زمان و تماشای روند پیدایش تمدن ‌، به سالنی می ‌رسند که به صورت زیبایی درست شده و در آن‌جا با نمایش عکس و توضیحاتی مبنی بر چگونگی به وجود آمدن کره زمین و موقعیت ما در کهکشان‌ ، به فراخور سنی خود با تاریخ جهان‌ ، نمونه‌ هایی از تاریخ ایران‌ ، سرزمین پیامبران ( خاورمیانه ‌) ، تاریخ انبیا ، دین اسلام‌ ، سرزمین مکه ( کعبه ‌) و نمونه ‌ای از جنگ و صلح در زمان پیامبر اسلام آشنا می ‌شوند.
معماری این بنا با توجه به بخش ‌های مختلف آن‌ ، با مخاطب ارتباط برقرار می ‌کند ، مخصوصاً این که موزه به‌ صورت حلزونی طراحی شده و دارای تونل‌ های تنگ به سبک خانه ‌های قدیمی است‌ .

آدرس : خیابان ولی‌ عصر ، بالاتر از بلوار میرداماد

allmuseums.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر