کانون ایرانیان: موزه نظامی در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه نظامی در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
موزه نظامی ( تهران ) ، در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد قرار دارد . این ساختمان با زیر بنایی حدود سه هزار متر مربع ، در دو طبقه و یک زیر زمین ، به دستور رضا شاه ، در سال ۱۳۱۴ خورشیدی ، برای همسر دومش تاج الملوک ساخته شد . بنای فوق طی سال های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲ خورشیدی ، توسط واحد مهندسی مجموعه سعد آباد ، بازسازی و به شهرام ، پسر بزرگ اشرف پهلوی اهدا شد ، و به کاخ شهرام معروف گشت . پس از پیروزی انقلاب ایران ، ساختمان مذکور ، به موزه نظامی تبدیل شد . مجموعه فوق در سال ۱۳۰۲ خورشیدی ، به موزه دانشکده افسری منتقل شده بود ، که پس از انقلاب ، بخشی از آن مجموعه ، به موزه فعلی انتقال یافت . ساختمان موزه ، در سال ۱۳۶۰ خورشیدی ، توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران بازسازی و در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۶۲ خورشیدی ، با نام موزه نظامی افتتاح گردید .

عمارت این موزه که کاخ شهرام ( پسر اشرف پهلوی ) بوده ، در دو طبقه به نمایش ادوات جنگی و نظامی اختصاص یافته است . در بیرون موزه تعدادی ادوات جنگی شامل چرخبال ، چندین عراده توپ ، چند عدد هواپیمای جنگی ، چندین تانک و یک رولزرویس متعلق به رضا پهلوی ( سلطنت ۱۳۲۰ – ۱۳۰۴ ) به چشم می خورد که بهتر از هر تابلوی راهنمایی بازدیدکنندگان را به تماشای موزه نظامی دعوت می کند .
پوشاک نظامیان ، انواع درفش و پرچم ، زین و برگ اسب ، انواع شمشیر ، زره ، کلاهخود ، مدال و تعدادی اسلحه اشیایی هستند که در طبقه اول موزه قرار دارند .
در سالن ۱ طبقه اول نمونه کاملی از پوشاک نظامی ایرانیان از دوره مادها تا دوره حاضر به نمایش درآمده ، این البسه که بر تن مجسمه هایی در ابعاد انسانی پوشانده شده اند در ویترین های متعددی جای گرفته اند . در کنار این ویترین ها درفش ها و پرچم های مربوط به دوره های مختلف متناسب با دوره تاریخی هر ویترین دیده می شود . در قسمت دیگری از طبقه اول انواع ادوات جنگی قدیمی همچون زوبین های فولادی ، سپرهایی از پوست حیوانات ، گرزهای چوبی ، انواع سرنیزه آهنی ، تیر و کمان ، شمشیر ، کلاهخود و زره به چشم می خورد . در این میان ابزار جنگی منسوب به شاهان زندیه ، افشاریه و قاجاریه جلب توجه می کند . شمشیر فولادی کریمخان زند ( ساخت ۱۱۸۹ ه .ش ) کمان متعلق به محمد علی شاه قاجار ، سلاح های سرد منسوب به شاه اسماعیل صفوی و شمشیر شاه عباس صفوی نمونه هایی از این ابزار جنگی است . در وسط سالن ۲ طبقه اول دو اسب تاکسیدرمی شده مزین به زین و ابزار عاج و نقره کوب مربوط به دوره زند به نمایش درآمده است . در قسمت دیگری از طبقه اول انواع تفنگ های شکاری ، پرچم ها و نشانه ای دوران پهلوی جای دارند . طبقه دوم به طور عمده به نمایش انواع تفنگ و طپانچه مربوط به دوران صفویه ، افشاریه ، زندیه ، قاجاریه و پهلوی اختصاص یافته است . در میان ویترین های طبقه دوم دو عصا یکی متعلق به ناصرالدین شاه قاجار و دیگری متعلق به رضا پهلوی ( سلطنت ۱۳۲۰ – ۱۳۰۴ ) به چشم می خورد که داخل هر یک از آنها اسلحه ای قرار گرفته که از آنها در شرایط اضطراری استفاده می شده است .
موزه نظامی در خیابان ولیعصر ، خیابان شهید غلامی ( زعفرانیه ) ، خیابان شهید طاهری ، مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد واقع شده است .

magiran.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر