کانون ایرانیان: کبیر کوه در استان ایلام
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

کبیر کوه در استان ایلام

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
کَبیر کوه رشته کوهی بسیار طولانی در استان ایلام است که از ۲۰ کیلومتری شهر ایلام شروع شده و با دیواره ‌ای بلند تا نزدیک اندیمشک در استان خوزستان به پایان می‌ رسد . بلند ترین نقطه آن « کان صیفی » در نزدیک روستای چنار باشی قرار دارد که بیشتر روز های سال پوشیده از برف است . کبیر کوه از نقاط جنگلی غرب ایران است که از نظر دامپروری اهمیت دارد و ارتفاعش حداکثر به ۲۷۹۰ متر می‌ رسد .

منطقه حفاظت شده کبیر کوه با وسعتی در حدود 1665 هکتار در استان ایلام واقع شده است . حیات وحش این منطقه عبارتند از كل و بز ، خرس و پلنگ و در زیستگاه های جنوبی و نواحی دشتی و تپه ماهور ها حیواناتی نظیر قوچ ، میش و آهو نیز زیست می ‌كنند.
كبیركوه مهمترین و بزرگترین رشته كوه استان ایلام است كه در محل به نام هاى « كَوِر » یا « كَوَرْ » معروف است . طول این رشته كوه 160 كیلومتر است كه در جهت شمال غربى ـ جنوب شرقى به صورت دیوارى منظم امتداد دارد . بلندترین قله كبیركوه « كان صیفى » نام دارد كه در ناحیه « ورزین یا ورزرین » واقع شده است . این قله 3050 متر از سطح دریا ارتفاع دارد .
شهرستانهاى دهلران ، مهران ، آبدانان در غرب كبیر كوه قرار دارند و درهشهر در شرق این رشته واقع است . شهرستان هاى ایلام ، شیروان و چرداول و ایوان در كوهستان هاى شمال و شمال شرقى استان واقع شده اند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر