کانون ایرانیان: برج شیخ شبلی در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

برج شیخ شبلی در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
برج شیخ شبلی از آثار قرون 4 و 5 هجری قمری در دوران سلجوقی می باشد که در ارتفاعات مشرف به شهر دماوند واقع شده است . برج شبلی در فهرست آثار ملی در تاریخ 29 ام خرداد 1351به شماره ی 920 به ثبت رسیده است . این برج ابتدا بصورت هشت ضلعی ساده ساخته شده است و سپس در دوران بعدی آجر کاری به سبک سلجوقیان بر روی آن انجام شده است . ابوبکر دولف بن ججدر شبلی در برهه ای از زمان که دقیقا مشخص نمی باشد از طرف حاکم طبرستان به امارت دماوند منسوب شد . دوران صدارت او با بسط و گسترش ، عدالت و امنیت همراه بود و به همین دلیل پس از وفاتش در بغداد ، مردم دماوند به پاس خدماتش این بنای یادبود را برپا داشتند .
نمای این ساختمان یادآور شیوه رازی در معماری است .
این برج دارای ساختمانی مخروطی است که از آهک و آجر ساخته شده و قدمت آن نزدیک به ۲۵۰ سال است و در شرق شهر دماوند قرار دارد.
این بنای تاریخی ارزشمند که تقریباً 10 متر ارتفاع دارد یک برج آرامگاهی آجری هشت ضلعی با پشتیبان های مدور در گوشه های آن است . بدنه برج گره چینی و تزیینات آجری زیبایی دارد و گنبد آن که مخروطی شکل و هشت ترک است با زاویه تند به طرف راس متمایل می شود . نمای قسمت بالای سردر ، شامل دو طاقچه افقی با زیر طاق مقرنس کاری شده و یک فضای چهارگوش افقی در بالای آن است که به احتمال ، محل قرارگیری کتیبه بوده است . بالای این قسمت صفحه مربع شکلی قرار دارد که با آجرچینی مرکب از چهار ستاره پر شده است . اتاق آرامگاه مدور و سردابه های چهارگوش با طاق هلالی شکل ، جلوه خاصی به این اثر بخشیده است . این برج را می توان با بناهای عصر سامانی در بخارا مقایسه و قدمت آن را به پیش از قرن پنجم هجری نسبت داد .
داخل بقعه دایره شكل و پوشش گنبد آن مخروطی شكل است كه در واقع نوعی پوشش بدیع و شاهكاری از معماری این عصر محسوب می گردد .

Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر