کانون ایرانیان: تله ‌کابین توچال در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

تله ‌کابین توچال در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
تله کابین توچال با طول ۷/۵ کیلومتر طولانی ترین خط تله کابین حال حاضر جهان است . این تله کابین در دامنه ها و ارتفاعات رشته کوه های البرز جنوبی در منطقه شمیرانات انتهای خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات بنا شده و خط تله کابین از ایستگاه اول در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا آغاز می شود و در ارتفاع ۳۸۰۰ متری پایان می یابد .
این تله ‌کابین دارای سه خط اصلی و سه خط تله ‌سی ‌یژ و یک خط تله اسکی می‌ باشد . روی هم رفته در ازای سه خط اصلی تله کابین نزدیک به ۷۵۰۰ متر می ‌باشد که در میان تله کابین ‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی ‌ترین خطوط تله کابین پیوسته به شمار می ‌رود . سرعت حرکت کابین ‌ها در مسیر تله کابین ، ۴ متر بر ثانیه می ‌باشد .

پیشینه
در سال ۱۳۵۳ کار ساخت تله ‌کابین توچال بدست بهمن باتمان قلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی « پوما » و شرکت اتریشی « دوپل مایر » آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت .

شرکت تله کابین توچال ( سهامی خاص ) ، تحت عنوان تله کابین توچال ( با مسئولیت محدود ) و شماره 24659 در تاریخ 22 فروردین 1356 در دفتر ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است .
طبق بند 3 اساسنامه شرکت ، زمینه فعالیت های شرکت تله کابین توچال به شرح زیر می باشد :
* تاسیس تراموای هوایی از ولنجک تا قله توچال البرز و سیر تاسیسات ورزشی .
* ساخت پارک های طبیعی ، بنا های ویلایی ، دریاچه ها و سیر بنا های تفریحی
* و هم چنین واردات قطار های برقی ، ماشین آلات و سیر تجهیزات مربوطه به علاوه انجام سیر اقدامات لازم جهت تاسیس و برقراری مرکز فوق الذکر .

تله کابین توچال در انتهای خیابان ولنجک و در 3 کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است .
مناظر بسیار زیبا و دلچسب ، هوای پاک کوهستان و چشمه سار های متعدد به پاکی و طراوت منطقه توچال می افزاید . در حال حاضر با بازسازی و ارتقا ضریب ایمنی خطوط تله کابین ، خانواده های گرامی و ورزشکاران عزیز می توانند با خاطری آسوده از تسهیلات و خدمات تله کابین توچال استفاده نمایند .

در کنار تله کابین ، هتل زیبای توچال آماده پذیرائی از میهمانان گرامی می باشد . امکانات مناسب ، موقعیت بی نظیر ، طبیعت کوهستانی ویژگی های هتل توچال است .

wikipedia.org ، tochal.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر