کانون ایرانیان: سنگ نوشته آشوری گل گل ملکشاهی در استان ایلام
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

سنگ نوشته آشوری گل گل ملکشاهی در استان ایلام

http://kanooneiranian.blogspot.com/
سنگ نوشته آشوری ( گل گل ) در 8 کیلومتری شهر ملکشاهی شهرستان مهران و بر دیوار شرقی تنگه کوچکی که روستای گل گل در فاصله 25 کیلومتری شهر ایلام در دهانه آن استقرار یافته قرار دارد . این سنگ نوشته به زمان حکمرانی آشور بانی پال متعلق می باشد که حدود سه هزار سال پیشینه تاریخی دارد.
این سنگ نوشته به خط میخی به زبان آشوری ، بر روی نمای دیوار شرقی صخره ای بالاتر از روستای گل گل ملکشاهی به ابعاد 90× 135 سانتی متر به شکل مستطیل به طور عمودی نقش شده و در وسط آن پادشاه آشوری به صورت برجسته با شمشیر حمایل به ارتفاع 135 سانتی متر قرار دارد .

تمامی سطح کتیبه پس از صاف نمودن سطح آن به عمق سه سانتی متر و برجسته نشان ، پیکر پادشاه با خطوط کنده کاری شده میخی پوشانده شده است. سطرها به وسیله یک خط افقی کنده از هم دیگر متمایز گشته اند . ارتفاع نقش برجسته از سطح زمین 270 سانتی متر است . متن کتیبه از فتح ایلام و لرستان ( قلمرو کاسی ‌ها ) به وسیله آشوری‌ها حکایت می کند .

بر روی آن سنگ ، نقش برجسته پیکره یک سرباز آشوری با کلاه خود ، همراه با ماه و ستاره در بالای سر آن و در حالیکه پیکانی در دست دارد حک شده است . در قسمت پایین سنگ نوشته آشوری ، چند جمله به خط میخی به چشم می خورد که ترجمه گردیده است .

بخشی از کتیبه به شرح زیر است : خدایان بزرگ از راه لطف در محفل خود مرا بر روی تخت شاهی پدرم گذاشتند و آنها تسلط بر روی زمین را به من واگذار کردند .

tanineyas.ir ، ilambastan.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر