کانون ایرانیان: تخت رستم در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

تخت رستم در استان تهران

دهستان جوقین و در حدود 20 کیلومتری غرب شهریار ؛ در کنار روستای قجر تخت رستم واقع است . بنا بر تحقیق آنوبانینی در این آتشکده ، آتش در حجره ‌های وسط محوطه مدور سنگی روشن بوده است که در شب از حدود صدو پنجاه کیلومتری در معرض دید قرار داشته است . در قسمت پائین کوه یک سکو و یک بنای کوچک وجود دارد . این بنای کوچک که در 15 متری سکو قرار دارد و تقریبا سالم مانده است سقف کوتاهی دارد ؛ فاصله راس گنبد آن تا سطح زمین 238 سانتیمتر بوده و دارای دو مدخل با طاق هایی به سبک معماری های پیش از اسلام است . این کوه محل بازی فیلم مردان آنجلس بوده است .

پروژه احداث کمپینگ بنای تخت رستم ، آتشکده ای ساسانی واقع در شهریار طی چند ماه آینده به اتمام می رسد .
خبرگزاری میراث فرهنگی پروژه احداث کمپینگ بنای تخت رستم ، آتشکده ای ساسانی واقع در شهریار طی چند ماه آینده به اتمام می رسد .
اسناد و مدارک نشان می دهد در این آتشکده ، آتش در حجره های وسط محوطه مدور سنگی روشن بوده که در شب از حدود صدو پنجاه کیلومتری در معرض دید قرار داشته است .
در قسمت پائین کوه یک سکو و یک بنای کوچک وجود دارد . این بنای کوچک که در 15 متری سکو قرار دارد و تقریبا سالم مانده است سقف کوتاهی دارد ؛ فاصله راس گنبد آن تا سطح زمین 238 سانتیمتر بوده و دارای دو مدخل با طاق هایی به سبک معماری های پیش از اسلام است . این کوه محل بازی فیلم مردان آنجلس بوده است .
باستان شناسان این محل را مرکز برگزاری مراسم زرتشتیان می دانستند و تخت گاه بزرگ به عنوان مکانی مخصوص برای مردم به نام بوده و بر فراز قله این کوه روحانیون و بغ های مذهبی سکونت داشتند .
این اثر ارزشمند در دوره ساسانی ساخته شده و در سال 1316 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است .

www.chn.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر