کانون ایرانیان: روستای حسن آباد آبریزه در استان اصفهان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

روستای حسن آباد آبریزه در استان اصفهان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
روستای حسن آباد آبریزه جزء شهرستان تیران و کرون است و در استان اصفهان قرار دارد . مساحتی قریب به 250000متر مربع دارد و در قسمت شمال غربی مرکز استان قرار دارد . این روستا قریب به 2000 نفر جمعیت دارد ولی نسبت به این جمعیت در روستا فقط یک دبستان دخترانه و پسرانه دارد در حدود چهار سال و قبل ان روستا دارای یک مدرسه راهنمایی پسرانه بود ولی به خاطر کمی دانش اموزان مدرسه منحل شد و پسران راهنمایی روستا مجبور شدند مسافت 7 کیلومتری تا رضوان شهر را طی کرده و به مدرسه راهنمایی بروند .

روستای حسن اباد ابریزه دارای قلعه ای زیبا بوده که به دلیل توجه نکردن سازمان میراث فرهنگی این بنای تاریخی رو به خرابی است . این بنای تاریخی دارای شش برج دیدبانی و یک برج روی در اصلی می باشد . این قلعه را نوروز علی خان قاجار دستور بنا کردن ان را داده است که از زبان ریش سفیدان محل این طور بیان شده که نوروز علی خان با اسب خود می رفته و به کارگران می گفته که با خاکستر ذغال روی رد سم های اسب بریزند و خط بنای این قلعه را بکشند که این انقدر زیبا بنا کرده که عکس های هوایی و ماهواره ای انقدر صاف و دقیق نشان می دهد که ادم باور نمی کند که با این روش بنا شده است همچنین خشت های ان را می گفته که انقدر پامال و لگدکوب کنند که اگر در جوبی که از کنار ان می گذشته می گذاشتند نباید خشت گل سست شود و اب برود که اگر اب می رفته باید دوباره خشت را درست کنند . در این قلعه در قدیم مردم زندگی می کردند که به دلیل کمی جا و مکان مردم به اطراف قلعه سکونت کرده اند . درون قلعه یک حمام متروکه وجود دارد که به دلیل کم اهمیتی در حال ویرانی است .

اب و هوای روستا سرد و مرطوب است ، زمستان های سرد و تابستان گرمی دارد در اطراف روستا کوه های زیادی به نام کوه باغ موسی – چُنگی – بُلخیر – کمارسون – کوهلنگی – غالبری - کوه کل - مُرغک و .... وجود دارد در گذشته رود های فصلی نیز داشته است ولی حالا به دلیل خشک سالی رودها خشک شده اند و به خاطر همین دلیل در اطراف روستا برای جبران کمبود آب سد هایی را ساخته اند تا باران های فصلی و برف را جمع اوری کنند همچنین درون جوی های آب از لوله کشی استفاده می کنند تا آب کمتری هدر رود . در قدیم مردم روستا به کشاورزی ، باغداری و دامداری مشغول بودند ولی در چند سال اخیر جوانان به دلیل خشک سالی به شغل کارگری بیرون از روستا روی آورده اند البته در روستا دو کارخانه بلوک زنی و یک کارخانه موزاییک سازی وجود دارد .

yazdaniabasali.blogfa.com

1 نظرات:

ارسال یک نظر