کانون ایرانیان: موزه علم در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه علم در استان تهران


موزه علم گونه ای موزه است که پدیده ‌ها و مفاهیم و اشیا مربوط به علم و فن ‌آوری را در دسترس بازدیدکنندگان می ‌گذارد . موزه علم را گاه مرکز علم یا کاوشکده نیز می ‌نامند .
در گذشته موزه‌ های علم بیشتر به نمایش ایستای اشیا و نمونه‌ های تاریخ طبیعی و زمین ‌شناسی و اشیای تاریخی مربوط به علم و صنعت می‌ پرداختند اما در دهه ‌های اخیر نمایشگاه‌ های تعاملی علمی در کاوشکده ‌ها سعی در تشویق بازدیدکنندگان به تعامل و آزمایش با نمایه‌ های موزه دارند .
موزه علوم و فناوری مکانی است که آثار و نمونه ها و اطلاعات گوناگون مرتبط با موضوعات، فعالیت ها و دستاوردهای علمی ، فرهنگی و فناوری را به نمایندگی از جامعه گردآوری و حفاظت می کند و آنها را به صورت مجموعه های نمایشگاهی همراه با توضیحات لازم و با به کارگیری انواع شیوه های اطلاع رسانی و آرشیوهای اطلاعات علمی برای استفاده عموم ارائه می کند تا بازدید کنندگان به فراخور نیاز ، علاقه و سوابق علمی و حرفه ای خود از آنها بهره گیرند .
افزون براین ، موزه با برگزاری برنامه های متنوع علمی و آموزشی زمینه ایجاد و اشاعه تفکر علمی را در جامعه فراهم می آورد . موزه دارای شخصیت حقوقی و وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که ماهیت علمی ، غیر تجاری و غیر انتفاعی دارد . نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع ، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است . موزه ها از معدود مراكز حفظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند . " ایكوم " شورای جهانی موزه ها ، موزه را مؤسسه ای دایمی دانسته كه اهداف مادی ندارد و در آن به روی همگان گشوده است و برای خدمت به جامعه و پیشرفت آن فعالیت می كند . هدف موزه ها ، گرد آوری و نگه داری ، تحقیق ، انتقال و نمایش شواهد بر جای مانده از انسان و محیط زیست او به منظور بررسی ، آموزش و بهره برداری معنوی است . به طور كلی موزه به مجموعه ای از آثار و اشیایی اطلاق می شود كه در محل یا عمارتی نگه داری و به معرض نمایش گذاشته شوند . موزه را نبایستی مكانی دانست كه در آنجا صرفا آثار تاریخی و باستانی به نمایش در می آید ، بلكه تمامی نمایشگاه های هنری ، علمی ، جانوری ، پزشكی ، نگارخانه ها ، كتابخانه ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند .

موزه‌های مشهور علم
* موزه ملی آلمان
* شهر علم و فن‌آوری (لاویلت) در پاریس
* موزه اکتشاف پاریس
* مرکز علم انتاریو در تورنتو
* موزه علم بوستون
* موزه علم لندن
* اکسپلوراتوریم در سان‌فرانسیسکو

instm.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر