کانون ایرانیان: تنگ بهرام چوبین ( شکارگاه تاریخی شاهان ساسانی ) در استان ایلام
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

تنگ بهرام چوبین ( شکارگاه تاریخی شاهان ساسانی ) در استان ایلام

http://kanooneiranian.blogspot.com/
تنگ بهرام چوبین در مسیر دره شهر- پلدختر و یک کیلومتری جنوب این جاده در دل طبیعت کبیرکوه جای گرفته است .
آثار فراوانی از دوره ساسانی به دست آمده که گویای آبادانی این منطقه در دوره ساسانی می باشد . تنگ بهرام چوبین یکی از دره های باریک با دیوارهای صخره ای بسیار بلند وموقعیت طبیعی استراتژیک است .

این دره را به بهرام چوبین سردار ساسانی نسبت می دهند . در بخش ورودی و دیوارهای این دره تماشایی آثاری از دوره ساسانیان برجای مانده است . آثار قلعه بزرگ که در زمان ساسانیان از سنگ و گچ ساخته شده ، در بلندی های این دره به چشم می خورد درون تنگه و در صخره های سخت آن چهار آب انبار تراشیده شده که به یکدیگر راه داشته و برای گردآوری آب آشامیدنی دراین تنگه استراتژیک به کار می رفته است .
آثار پلکانی سنگی که در صخره های سخت گذر تنگه برای دسترسی به بخش جنوبی تنگه احداث شده توجه بیننده را جلب می کند زیبایی طبیعی سرکش و یادگار های تاریخی آن ، این تنگه را یک میراث ارزشمند ساخته که به سبب دور افتادگی آن از نظرها دور مانده است .

تنگ بهرام چوبین تنگه‌ ای کم عرض و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کبیر کوه و در مجاورت روستای شیخمکان می‌باشد . و مکانی بوده برای پناه گرفتن بهرام چوبین در زمان شورش علیه خسرو پرویز . آثار به جا مانده عمدتا شامل قلعه‌ای از سنگ و گچ و پلکان بر دیواره‌ های سنگی است . همچنین این مجموعه دارای چهار آب انبار سنگی و ناودانک های ارتباطی برای نگهداری آب شرب برای مدت طولانی است . تنگه بهرام چوبین از مناطق گردشگری در فصل بهار و تابستان برای مردم درهشهر و شهرستان‌ های مجاور به شمار می‌ آید .

abrarnews.com
g-sh-k.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر