کانون ایرانیان: موزه رضا عباسی در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه رضا عباسی در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
رضا عباسی یکی از شاخص ترین نگارگران ایرانی بود که در دوره صفویه زندگی می کرد . در اواخر دهه چهل با هدف گرد آوردن ، پاس داشتن ، مطالعه کردن و شناساندن دستمایه های به یادگار مانده از هنرمندان چیره دست این مرز و بوم ، موزه ای به نام این نگارگر مشهور راه اندازی شد . آثار این موزه از دوره ما قبل تاریخ تا قرن 13 هجری را در برمی گیرد .
موزه رضا عباسی در 25 شهریور 1356 گشایش یافت و در طی دوره بیست و سه ساله کاری خود در 16 بهمن ماه 1379 نیز بعد از یک سال و نیم تعطیلی برای پنجمین بار بازگشایی شد .
دوره جدید کار این موزه با تغییرات عمده و گسترده فضاهای نمایشگاهی تالار ها و همچنین نمایش آثار جدید همراه بوده است .
موزه دارای 5 تالار نمایشگاهی دایم است :
طبقه سوم : تالار پیش از اسلام
طبقه دوم : تالار اسلامی 1 وتالار اسلامی 2
طبقه اول : تالار نگارگری و تالار خوشنویسی
همچنین در طبقه سوم کتابخانه موزه قرار دارد و نمایشگاه موقت که در طبقه همکف می باشد و به صورت دوره ای به نمایش آثار معاصر می پردازد .
کلاس های آموزش نقاشی و طراحی موزه نیز ، در هر فصل پذیرای علاقمندان می باشد .

نگاهی مختصر به تالار های دایم و کتابخانه موزه رضا عباسی :
تالار پیش از اسلام :
آثار ایرانی و دوره های ما قبل تاریخ و پیش از اسلام ، گسترش تدریجی فنون و تطابق مصالح مادی با نیازهای زندگی روزمره ی انسان را به نمایش در می آورند . شکل و طرح اشیاء از منظر حیوانات و صحنه های محیط الهام دارند . این امر به اعلا درجه در " مفرغ های لرستان " که مجموعه ی عمده یی از آثار محفوظ در این موزه را تشکیل می دهند ، مشهود است . به علاوه آثاری از دوره هخامنشی ، اشکانی و ساسانی عرضه شده اند ، که به پیشرفت افزون دانش فنی و برقراری تماس هایی بین صنعتگران و مراکز هنری اشاره دارند . از فلز کاری دوره ساسانی معلوم می شود که صنعتگران آن عصر به شناخت تام خواص فیزیکی فلزات دست یافته بودند و می توانستند آنها را به میل خود شکل دهند .

تالار های دوره اسلامی :
ظروف سفالین ، اشیائ فلزی ، عناصر معماری ، جواهرات و منسوجات دوره های سلجوقی ، تیموری و صفوی در دو تالار عرضه شده اند . دوره قاجار نیز در این بخش به وسیله قلمدان ها و جلد های کتاب و جعبه های روغنی معرفی شده است .

تالار خوشنویسی :
خوشنویسی ، که یکی از والا ترین دستاورد های دوره اسلامی است در این تالار به نمایش گذاشته شده است . از طریق همین هنر بود که کلام مقدس قرآن به کتابت در آمده و به نسل های بعد به ودیعه سپرده شد . در این تالار می توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از خلال نوشته ها که به خطوط ثلث و محقق و نسخ و نستعلیق است ، مشاهده کرد و با هنر کتابسازی نیز آشنا شد .

تالار نگارگری :
گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است . کهن ترین نمونه برگی از شاهنامه ی " دموت " مربوط به اواسط سده ی هشتم هجری است . این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا سده ی چهاردهم هجری در بر می گیرد .می توان تابلوهایی در مکتب ، شیراز ، تبریز و هرات ، را در این مجموعه دنبال کرد .

کتابخانه ی موزه :
مجموعه ی کتابخانه ی موزه رضا عباسی شامل حدود شش هزار جلد کتاب است ، که مجموعه یی نسبتا غنی درباره ی تاریخ و فرهنگ ایران است و سعی گردیده از این طریق نموداری از ارزش های غنی فرهنگ ایران زمین ارائه داده شود ، همچنین چندین دوره روزنامه و مجله ی قدیمی فارسی مکمل مجموعه است . که مسلما می تواند راهگشا و منبع ارزنده یی برای تحقیق علاقمندان به تاریخ هنر ، باستانشناسی و فرهنگ ایران باشد .
نشانی : خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان

rezaabbasimuseum.ir
tehraan.persianblog.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر