کانون ایرانیان: تماشاگه زمان در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

تماشاگه زمان در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
در سال 1378 شمسی ، موزه تماشاگه زمان ، به عنوان نخستین موزه ساعت در ایران ، با نشان وابستگی به مؤسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان و جانبازان افتتاح شد .
موزه ساعت یا تماشاگه زمان آکنده از تیک تاک خزنده و آرام ساعت هایی که هر کدام از لحظه ای متمایز می گویند . برخی تداعی گر زمان های رفته صاحبان پیشین خود هستند و برخی همنوا با حرکت لحظه به لحظه زمین ، گردش ثانیه و ساعت را قابل شمارش می کند .
ساعت هایی که تماشاگه زمان را خانه خود دانسته و در جای جای آن به خزیدن و واگویه کردن لحظه های عمر مشغولند . قصه های عجیب و حکایت های بی شماری همراه زمان های رفته ، پشت سر گذارده اند . سیر تکاملی ابزارهای سنجش زمان طی دوره های مختلف تاریخی از 3500 سال پیش تا کنون را می توان در تماشاگه زمان به تماشا ایستاد .
روزهای بازدید از موزه : همه روزه بغیر از جمعه و ایام سوگواری رسمی
تماشاگه زمان مجموعه‌ ای از ابزارهای زمان‌ سنجی و گاه‌ شماری است که در محوطه ‌ای به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع و عمارتی با زیر بنای ۷۰۰ مترمربع سازماندهی شده است . در محوطه این تماشاگه ساعت‌ های اولیه مانند ساعت آفتابی ، ساعت شنی ، ساعت آبی و ساعت سوختی قرار گرفته ‌اند . در داخل عمارت نیز ساعت ‌های مکانیکی دیواری ، رومیزی ، جیبی و مچی قرار گرفته‌ اند . همچنین قسمتی از عمارت به اسنادی درباره گاهشماری جلالی و تاریخ آن در ایران اختصاص یافته است .

آدرس : تهران خیابان ولیعصر خ زعفرانیه بعد از مقدس اردبیلی نبش خ پروین بغدادی شماره 12

www.ichto.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر