کانون ایرانیان: موزه هنرهای معاصر اصفهان در استان اصفهان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

موزه هنرهای معاصر اصفهان در استان اصفهان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
گنجینه هنرهای تزئینی اصفهان ( موزه هنرهای معاصر اصفهان ) شامل مجموعه ‌ای از آثار هنری در زمینه ‌های متفاوت است که امروزه در عمارت رکیب ‌خانه نگهداری می ‌شود . این عمارت به‌ عنوان « موزه هنر های معاصر اصفهان » نیز خوانده می‌شود و نمایشگاه‌ های مختلفی نیز به مناسبت ‌های گوناگون در موزه بر پا می ‌گردد که اکثر آن‌ ها در زمینه هنر های اسلامی همچون خوشنویسی و نقاشی قهوه ‌خانه ‌ای نقاشی‌ های قهوه ‌خانه ‌ای و ... هستند .
این نگارخانه در خیابان استانداری قرار دارد .

بخش‌های گنجینه
در حال حاضر این گنجینه با فضائی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده ‌است . ۷ بخش این موزه عبارت است از :
* بخش خط و کتابت
* آثار لاکی و روغنی
* دستبافته‌ها و رودوزی‌های سنتی
* نگارگری
* آثار فلزی
* آبگینه ، سفال و چینی
* آثار چوبی

خط و کتابت
بخش کتابت مجموعه ‌ای از قطعات خوشنویسی اوراق و مجلدات قرآن کریم ، احادیث ، کتب ادعیه و اشعار است که به ‌وسیله هنرمندان و خوشنویسان نامدار و بلند آوازه همچون محمد صادق خوانساری ، میر علی هروی و محمد هاشم لؤلؤ اصفهانی کتابت شده‌ است .

آثار لاکی و روغنی
بخش آثار لاکی مجموعه زیبایی از انواع اشیاء لاکی مذهب، قلمدان‌ ها ، جای طومار ، قاب‌ های آئینه ، تراز و جلد آلبوم و ... است که از استادان بزرگی همچون آقا صادق میرزا بابای شیرازی سمیرمی ، فتح الله شیرازی و آقا نجفعلی اصفهانی به یادگار مانده‌ اند و با نقوش مختلف گل و مرغ ، تک چهره ، صورت‌ سازی ، ترنج و سر ترنج شکارگاه زینت یافته ‌اند .

دستبافته ‌ها
در این بخش منسوجات متنوع و کم نظیری از نمونه های آثار دوره صفوی تا قاجار به نمایش گذاشته شده ‌اند . قلمکار های ساخت اصفهان و قالیچه‌ های معروف « بشریت » و « شکار چرخ » که طراح آن ‌ها مرحوم عیسی بهادری است از دیگر آثاری است که در این موزه به نمایش گذاشته شده ‌اند .

نگارگری
در بخش نگارگری آثار نگارگری ایرانی در سبک و شیوه‌ های مختلف به نمایش درآمده‌ اند که از آن جمله می ‌توان مینیاتور های هرات ، اصفهان ، تبریز و تک چهره ‌های قاجاری را بر شمرد . تابلو ارزشمند و نفیس « چوگان » اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوه سوخت و معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده از آثار جالب این بخش است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر