کانون ایرانیان: موزه تاریخ طبیعی دارآباد در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه تاریخ طبیعی دارآباد در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
موزه طبیعت و حیات وحش ایران ، یکی از موزه‌ های استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده است . محل آن یکی از کاخ های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچ گاه مورد استفاده قرار نگرفته بوده است و پس از انقلاب ، با تغییراتی برای استفاده عموم به موزه ‌ای با محوریت طبیعت ایران تبدیل شد . این موزه در سال 1372 ، توسط شهرداری تهران و به منظور آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ، افتتاح گردید .
در سال ۱۳۸۰ مجسمه دایناسور گیاهخوار " کامپتوزوروس " که در دوران ژوراسیک در ایران می ‌زیسته است و آثار آن در سنگواره‌ های تشکیلات شمشک کرمان یافت شده بوده ، توسط هنرمندان ایرانی و افغانی در یزد ساخته ، و بعنوان نماد در محل ورودی موزه نصب گردیده است .
موزه در سال 1376 به عضویت شورای بین ‌المللی موزه ‌ها (ICOM) در آمد و در همین سال نیز بعنوان اولین موزه ایرانی به شبکه جهانی اینترنت پیوست و مجله اینترنتی پر طرفدار " طبیعت و حیات وحش ایران " را با حمایت شرکت خدمات اینترنتی ندا رایانه ، راه ‌اندازی نمود . همچنین با عضویت مدیر آموزش و نمایشگاه موزه در کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN-CEC) ، بصورت فعال در گردهمایی‌ های بین‌المللی شورای جهانی موزه ‌ها (ICOM) در اسپانیا و سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در شمال آفریقا ، شرکت نمود .
‌موزه دارای ساختمانی دو طبقه با زیر بنای ۲۵۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت 12000 متر مربع ، و دارای بخش‌ های متعددی است که عبارتند از :

بخش آبزیان ، پرندگان و پستان‌داران شامل‌ :
* سالن نمونه‌ های اروپایی ، آسیایی و امریکای شمالی با انواعی از ، گوزن ‌ها ، خرس قهوه ‌ای و موس آمریکای شمالی ، پرندگان‌ و ببرهای آسیایی و سیبری .
* دو سالن از نمونه ‌های پستانداران ، پرندگان و آبزیان ایران با انواعی از ، آهو ، کل و قوچ‌ ، قرقاول‌ ، خرس‌ ، پلنگ ، شغال‌ ، روباه‌ ، گرگ و گربه سانان کوچک و بزرگ .
* سالن نمونه‌هایی از پستانداران و پرندگان قاره آفریقا .
* سالن آبزیان و خزندگان ( زنده و تاکسیدرمی شده ) ‌است .
* قفس‌ های گربه‌ سانان بزرگ ( زنده ) ، مانند پلنگ ایرانی و شیر و پلنگ آفریقایی . و قفس ‌های پرندگان و پستانداران کوچک در محدوده داخلی نمایشگاه و در محوطه موزه .

بخش زمین ‌شناسی :
که در آن ویژگی ‌های دوران مختلف زمین ‌شناسی با دیدگاه محیط زیست جانوری و گیاهی به همراه صدها نمونه از سنگ ها ، کانی‌ ها و سنگواره ‌های ایران ، به نمایش گذاشته شده است‌ .

سالن پروانه‌ها :
با نمونه‌ هایی از انواع پروانه ‌ها ، عنکبوت‌ ها ، رتیل ‌ها و عقرب ‌ها است‌ .

کارگاه تاکسیدرمی :
که در آن ضمن تاکسیدرمی نمونه‌ ها زیر نظر استاد بین ‌المللی این فن ، چگونگی حفظ و نگه‌ داری نمونه ‌های موجودات را نیز به نمایش گذاشته است . کارگاه های لمس حیوانات زنده برای دانش ‌آموزان در ایام جشنواره کودک و طبیعت و در طول سال ، در این محل برقرار می ‌شود .

از ویژگی‌ های خاص این موزه ، دارا بودن بخش ‌های جانوران زنده ( پرندگان ،خزندگان و دوزیستی ‌ها ، آبزیان ، پستانداران بخصوص گربه‌ سانان بزرگ ) و در بخش غیر زنده ، نوع کم‌ یاب پوست ببر مازندران ( منقرض شده ) است که نمونه‌ های پوست آن با رعایت مقررات CITES ، جهت بررسی ژنتیکی به آمریکا فرستاده شده است‌ . همچنین‌ ، دو نمونه از نادر ترین و زیبا ترین پستانداران در حال انقراض‌ ، با نام ‌های گور ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته شده است‌ .

انتشارات :
انتشار بسیاری از کتاب ‌های مفید در حوزه محیط زیست برای کودکان و نوجوانان و همچنین مرجع دانشگاهی . از جمله مجموعه حیوانات زیبای من ، ماهی های آبهای داخلی ایران ، اکولوژی و ....

کلاس های آموزشی ، فعالیت‌ ها و مراسم :
* کلاس های آموزشی برای دانش ‌آموزان در گروه های سنی مختلف ، در طول تابستان و با همکاری گروه های NGO و داوطلبین فعال ، جهت افزایش آگاهی های زیست محیطی برگزار می ‌گردد .
* جشنواره کودک و طبیعت که به مناسبت روز جهانی کودک و به مدت یک هفته برگزار می‌گردد . در طی این مدت با ورودی رایگان کودکان ، برنامه‌های شاد و مفرح با محوریت آموزشی حفاظت از محیط زیست برای ایشان برگزار می ‌شود‌ .
*روز جهانی موزه ، با ورودی رایگان برای عموم مردم .
* نمایشگاه بین ‌المللی کاریکاتور با مضمون حفاظت جهانی از زمین و محیط زیست که با شرکت فعال کاریکاتوریست ‌های مشهور بین ‌المللی ، در یک دوره برگزار گردیده .

برگزاری تور های طبیعت ‌گردی با محوریت آموزشی و آگاهی عمومی برای حفاظت از محیط زیست .

امکانات جانبی موزه به شرح ذیل است ‌:
* کتابخانه با داشتن بیش از پانزده‌ هزار جلد کتاب در زمینه‌ های تخصصی مربوط به محیط زیست‌ ، از معتبرترین کتابخانه‌ های علوم گیاهی ، جانوری و زمین‌ شناسی در تهران به شمار می ‌رود . این کتابخانه در مدخل ورودی موزه جهت دسترسی آسان عموم علاقمندان قرار داده شده است و اولین کتابخانه‌ عمومی در ایران است که از سال 1376 امکان دسترسی و استفاد مراجعین از شبکه اینترنت را فراهم آورد .
* سالن آمفی تئاتر با ظرفیت حدود 70 نفر ، محل نمایش فیلم ‌های آموزشی در خصوص محیط طبیعی و همچنین برگزاری کلاس‌ های آموزشی گروه های سنی مختلف و سمینار ها در خصوص محیط طبیعی و کنسرت ‌ها است .
* سینمای روباز هر ساله در طول تابستان دایر است .

آدرس : دارآباد

allmuseums.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر