کانون ایرانیان: محله و دهکده فرحزاد در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

محله و دهکده فرحزاد در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
محله و دهکده‌ ( قریه ) فرحزاد از محله های قدیمی شمال تهران بین تجریش و کن است که از گذشته به ‌صورت روستایی در مسیر جاده امامزاده داوود استقرار داشته و به مرور زمان و در اثر توسعه پایتخت به‌ صورت محله ای از شهر تهران درآمده است . این منطقه شمالی به دلیل هوای با طراوت و فرح انگیزش به همین نام معروف است ‌. فرحزاد در گذشته یکی از مناطق خوش آب و هوای تهران بوده و در تابستان به خاطر توتستان ‌های پر بارش پذیرای اهالی شهر است ‌. در حال حاضر نیز ، فرحزاد گردشگاه خوبی برای شهروندان تهرانی است .

نام این قریه نیز در کتاب منطقه الطالبیه آمده اما به شکل فرزاد که املای صحیح قدیم آن فره زاد بوده و بعد ها این نام به ‌صورت فرح ‌زاد درآمده که به معنی محل زایش و پیدایش شادی است .

فرحزاد از توابع شمیرانات است و این محله در منطقه 2 شهرداری تهران واقع شده است . ضلع شمالی این محدوده به دامنه های ارتفاعات رشته کوه البرز منتهی می شود ( ارتفاع 1800 متر از سطح دریا که حد شمالی شهر تهران است ) . ضلع غربی آن به دره و رودخانه فرحزاد محدود می شود که از دامنه های البرز آغاز شده و تا بزرگراه یادگار امام محدوده محله را تعیین می کند . از سمت شرق نیز خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود و همچنین مرز بین شهرک ‌های مسکونی و تپه های مشرف به منطقه فرحزاد به‌ عنوان مرز شرقی محله شناخته می شوند . خیابان ‌های کوهسار و صحرا نیز تشکیل دهنده محدوده جنوبی فرحزاد هستند .

روستای فرحزاد از بخش‌ های خوش ‌آب و هوای شمال تهران به حساب می‌ آمده است و هنوز نیز درصد بالایی از اهالی این محله را ساکنان قدیمی ده فرحزاد تشکیل می‌ دهند ، اما در اثر توسعه شهر تهران ، در دهه های گذشته شاهد مهاجرت افراد با قومیت ‌های متفاوت به این محله بودیم . در حال حاضر این محله داری حدود 20 هزار نفر جمعیت است که علاوه بر اهالی بومی ، عمدتا شامل اقوام قوچانی ، ترک ‌زبن ، قزوینی و غیره می شوند .

درصد بالایی از افراد این محله را کودکان زیر 10 سال تشکیل داده اند ( در حدود 4/38 درصد ) . این امر سبب شده است تا ضرورت توجه به مشکلات و مسائل اجتماعی در این محله بیشتر مورد توجه قرار گیرد .
بقعه امام ‌زاده معصوم صالح نیز در شمال شرقی فرحزاد ، در دهانه کوهستان واقع است که گنبد یک پوش آجری دارد و تاریخ ساختمان آن بر لوح سنگی نوشته و روی مرقد داخل ضریح نصب شده است ‌.

فرحزاد از ۳ محله تشکیل شده ‌است : محله فرحزاد بالا ( شمال اتوبان یادگار امام ) ، فرحزاد پائین ( جنوب اتوبان یادگار امام ) و محله امامزاده ( صالح ) .
سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در طرحی با عنوان « ساماندهی تفرجگاه ‌های تهران » که در ۲۹ آبان ۱۳۸۶ کلنگ زنی شده ‌است ، در حال محوطه سازی و ساخت باغ تراس در قسمتی از این محله ‌است .

ضرب‌ المثل فارسی : « تو بگو ف ، من میگم فرحزاد ! »

hamshahrionline.ir ، ketabeavval.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر