کانون ایرانیان: موزه بانک در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه بانک در استان تهران

ساختمان موزه بانک یکی از قدیمی ترین بناهایی است که به نام بانک شاهنشاهی ایران در سال 1267 تاسیس شد و به موجب امتیازی که از طرف ناصر الدین شاه به شخصی انگلیسی به نام بارون جولیوس دو رویتر موسس خبرگزاری رویتر اعطا شد و کار خود را در همان زمان آغاز کرد .
ساختمان موزه با قدمتی بیش از یک قرن ، بنایی آجری است با مساحت قریب به 1500 متر مربع که از سه طبقه مجزا شامل زیرزمین ، هم کف ، و فوقانی تشکیل یافته است و با سه مسیر جداگانه به محوطه اصلی ساختمان که مشرف به فضای سبز است ، متصل می گردد .
در حال حاضر ، طبقه هم کف و فوقانی با تلاش مسئولان بانک و هنرمندان مرمت و بازسازی گردیده و به نمایش آثار بانکی و فرهنگی ، مشتمل بر اسناد ، اشیا و تابلو های قدیمی متعلق به بانک اختصاص یافته است .
در این موزه مجموعه آلبوم بازی های المپیک کانادا ( 1976 ) و سکه های طلا ی یادبود افتتاح بانک ملی ، سکه های مدور به مناسبت پنجاهمین سال شاهنشاهی پهلوی و یک جفت دکمه سردست اشرفی طلا مربوط به عزیز الله خان سردار بجنوردی با زنجیر و گیره مربوط به دوره قاجاریه ( 1297) و هم چنین اسکناس های سه تومانی ، پنج تومانی ، ده تومانی ، و ... از دوره قاجاریه ، و نیز ماشین های فاسیت پریما ساخت ایتالیا ، ماشین تایپ اپتیما و .... به نمایش گذاشته شده است .
بانک شاهی ایران در مدت کار خود در ایران با موانع و مشکلاتی مواجه بود که مهم‌ترین آن‌ها را باید رقابت صرافان ایران‌، رقابت بانک استقراضی روس‌، تنزل بهای نقره و لطمات ناشی از لشکرکشی متفقین و متحدین به ایران در جنگ جهانی اول نام برد .
در نخستین سال‌ های پس از جنگ جهانی اول ، بانک به علت داشتن حق نشر اسکناس ‌، هم‌ چنان مقام اول را در اقتصاد ایران دارا بود ، تا آن که در 1309 ش ‌، حق نشر اسکناس از طرف دولت ایران باز خرید و انتشار اسکناس به بانک ملی واگذار شد .
آخرین بانکی که قبل از انقلاب در این ساختمان فعالیت داشت بانک بازرگانی ایران بود و سرانجام در 29 آذر 1358، بنا به تصویب مجمع عمومی بانک ‌ها ، بانک تجارت از ادغام 11 بانک تشکیل گردید .

نشانی : میدان امام خمینی ، خیابان فردوسی ، کوچه طبس ، بانک سپه اداره مرکزی .

tehraan.persianblog.ir
allmuseums.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر