کانون ایرانیان: سد لار در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

سد لار در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سد لار یکی از سد های تأمین‌کننده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمین‌ کننده آبیاری های کشاورزی منطقه می ‌باشد . مطالعات احداث این سد از سال ۱۳۳۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۶۱ گشایش یافت .

سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر مساحت ۶۷۵ کیلومتر مربع می‌ باشد و متوسط جریان آب سالانه ۴۸۱ میلیون متر مکعب دارد . از انتقال آب این سد و پیوستن آب آن به سد لتیان ، جهت استفاده در نیروگاه های منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق - آبی استفاده می‌ شود .

دریاچه سد لار به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاه های اطراف تهران تبدیل شده است که در سال های اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی و ماهیگیری و همچنین ورزش هایی چون اسکی روی آب از آن استفاده می ‌شود .
اطراف این دریاچه در ماه اردیبهشت مملو از شقایق می ‌شود که بر زیبایی های این منطقه می افزاید .
بودجه برآورد شده برای ساخت سد ، دویست میلیون دلار بود .
دریاچه سد لار در 84 کیلومتری تهران و 100 کیلومتری آمل قرار دارد . پارک ملی لار در مجاورت همین دریاچه می باشد که کندو های عسل فراوانی نیز در این منطقه به وفور دیده می شود و عشایر زیادی هم با دام هایشان در این منطقه در حال گذران زندگی هستند .
برای رفتن به دریاچه سد لار بایستی دقیقا " همان مسیری را رفت که برای قله دماوند یعنی از طریق جاده هراز و پس از گذر از یک پل قدیمی که بر روی رودخانه لار زده شده مستقیما به سمت دریاچه سد لار ادامه مسیر می دهیم .
در حال حاضر بخاطر بحران بی آبی بخشی از آب سد لار به سمت شالیزار های مازندران روان می شود و بخشی دیگر از آن از طریق یک تونل به سمت سد لتیان جهت آب شرب مردم تهران سرازیر می شود .

0 نظرات:

ارسال یک نظر