کانون ایرانیان: قلعه ایرج در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

قلعه ایرج در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
قلعه ایرج دژی باستانی است در نزدیکی شهر پیشوای ورامین در استان تهران ایران . ابعاد این قلعه بزرگ خشتی در حدود ۱۴۴۰ در ۱۲۸۰ متر است . امروزه از چهار دروازه آن ، تنها دروازه اصلی باقی مانده است .
به باور برخی ، قلعه ایرج همان دژ وارنا است که در « وندیداد » نام آن آمده ‌است .
است این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های ایران به حساب می آید این قلعه به شکل مستطیل است و ساختمان آن با خشت و گل ساخته شده است .
بسیاری از محوطه های تاریخی کشور به دلیل عوامل طبیعی ، انسانی و ساخت و سازهای بی رویه دچار صدمات جدی شده ‌اند به همین دلیل مهمترین اقدامی که می ‌تواند این محوطه های ارزشمند را از تخریب تدریجی نجات دهد ، تهیه و تدوین طرح جامع ساماندهی بوده و این اقدام در حال حاضر در قلعه ایرج در حال اجرایی است .
قلعه ایرج یکی از قلعه های خشتی مهم جهان است که با ارتفاع 50 فوت ، وسعت 200 هکتار و ابعاد 1200 در 100 متر در دوران ساسانی ساخته شده است . البته باستان شناسان به علت نبود کاوش های مورد نیاز، نظرقطعی درباره قدمت آن نداده اند .
ابعاد داخلی شمال - جنوب قلعه ایرج ورامین 1214 متر و ابعاد شرقی - غربی آن 1150 متر است که با هیچ یک از قلعه های خشتی و تاریخی جهان قابل مقایسه نیست .
این قلعه مستطیلی در ابعاد 1440متر در 1280 متر ساخته شده است .
این بنای تاریخی که بزرگترین قلعه خشت و گل دفاعی جهان به شمار می رود در سمت شمال جاده ارتباطی ورامین به پیشوا قرار گرفته و در 4 جهت بنا، دروازه هایی به منظور فراهم ساختن امکان ورود و خروج به درون این بنای ساخته شده است .
از چهار دروازه تنها دروازه اصلی که در شمال شرقی این گنجینه عظیم واقع شده هنوز پس از گذشت قرن ها پایدار باقی مانده است .
در وندیداد آمده است : « اهورا مزدا گفت آفریدم قلعه ای چهار گوش با نام وارنا » . کارشناسان و متخصصان تاریخی این قلعه را همان قلعه ایرج ورامین می دانند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر