کانون ایرانیان: میدان آزادی در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

میدان آزادی در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
میدان آزادی از بزرگ ‌ترین میدان ‌های تهران است که برج آزادی با ارتفاع چهل و هشت متر ، نماد تهران در آن قرار دارد .
برج آزادی یا شهیاد ، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوی به عنوان نماد پایتخت ساخته شد . طراح میدان شهیاد مهندس حسین امانت بود .
میدان آزادی با وسعتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع بزرگ ترین میدان در میان کشورهای خاورمیانه است . ین برج که به نام برج شهیاد معروف است ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به دلیل اجتماعی که مردم در استقبال از آیت الله خمینی در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام داده بودند و سرانجام ۱۰ روز پس از آن به سرنگونی حکومت پیشین انجامید ، و به میدان آزادی تغییر نام داد .
برج شهیاد در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت معمار ایرانی که حالا شهروند و ساکن کاناد است ، ساخته شد . در آن سال آقای امانت دانشجوی ۲۶ ساله ی بود که ماموریت یافت به مناسبت یادبود جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران ، میدانی در پایتخت طراحی کند که نماد " ایران مدرن " و نشان " دروازه تمدن بزرگ " در قرن بیستم باشد . در سال ۱۳۴۵خورشیدی طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد که در نهایت طرح آقای امانت ، بیست و شش ساله از دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد .
عملیات بنای برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ شمسی آغاز و پس از بیست و هشت ماه کار‌ ، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید .
در روز افتتاح برج این میدان ، محمدرضا شاه به همراه همسرش در میدان شهیاد حضور یافتند . و برای نخستین بار با افتخار منشور کورش کبیر که نخستین نوشتار حقوق بشری جهان است . در این مکان پرده برداری شد . این اثر تاریخی حدود ۲۵۵۰ سال پیش به فرمان کوروش کبیر کتیبه شده و هم اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود .
گرچه وعده قرار گرفتن ایران در جمع کشور های صنعتی محقق نشد اما دیری نگذشت که برج آزادی در ایرن ، نمونه ای از نماد و نشانه های شهری شد که معماری شاخص آن تلفیق طاق ‌های معماری قبل و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی مدرن و چشم نواز بود .
مساحت زیر بنای این میدن ، حدود ۷۸ هزار متر مربع است و بنای آن به صورت دروازه ای به ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده است که پنج متر آن داخل زمین فرو رفته است‌ . طاق آن از زمین ، ۲۳ متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است‌ . عرض پایه این بنا ۶۶ متر است و ساختن آن ۳۰ ماه زمان برده است‌ . در محوطه میدان‌ ، ۶۵۰۰۰ متر مربع ، به صورتی زیبا باغچه ‌بندی و گل کاری شده است‌ . در ساختمان آن ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به کار رفته و ۹۰۰ تن آهن مصرف شده است‌ .
مجموعه فرهنگی آزادی ، متشکل از چند بخش در طبقه تحتانی برج آزادی قرار دارد و شامل موزه ، کتاب‌ خانه ، واحد سمعی و بصری ، سالن نمایشگه ، سالن اجتماعات ، سالن برگزاری کنسرت و کنفرانس است‌ . مجموعه فرهنگی با ۵۰۰۰ مترمربع در بر گیرنده برج اصلی نیز هست‌ . کتابخانه مجموعه ، با مساحتی حدود ۲۷۱۵ متر مربع و بیش از ۵۰۰۰۰ جلد کتاب‌ ، بسیار مجهز است و کتابخانه محققان و مؤلفان نیز ، با مساحت ۲۴۳ متر مربع ، مکانی است که از طریق ۳۰ دستگاه کامپیوتر به شبکه های اطلاع ‌رسانی داخلی و خارجی متصل است‌ .
یکی از ویژگی ‌های موزه این بنا وجود تکه سنگی از کره ماه است که ریچارد نیکسون‌ ، رئیس جمهور سابق امریکا ، در سفر به ایران به این موزه اهدا کرده است .

anobanini.net
tinypic.com
mgolzar.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر