کانون ایرانیان: برج میلاد در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

برج میلاد در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
برج میلاد نام آسمان ‌خراشی چند منظوره است که در شمال غربی تهران ، پایتخت ایران قرار دارد . برج میلاد بلندترین برج ایران ، چهارمین برج مخابراتی و هشتمین برج بلند جهان است . این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج های دنیا مقام نخست را دارد . این سازه به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش ، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو ، یکی از نماد های پایتخت ایران به شمار می ‌آید . این برج به منظور رفع نیاز های مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است .

پیشینه
برج میلاد و مجموعه یادمان بخش کوچکی هستند از طرح بزرگ شهستان پهلوی که پیش از انقلاب اسلامی ایران طراحی شده و در دست احداث بود .
پیشنهاد ساخت یک برج و تالار نمادین برای شهر تهران در سال ۱۳۷۰ ، در زمانی که مسعود رجب پور شهردار تهران بود ، مطرح شد و در پایان سال ۱۳۷۲ ، محل کنونی از میان ۱۷ نقطه پیشنهادی ساخت آن برگزیده شد .

ساخت
کلنگ ساخت این برج در سال ۱۳۷۶ به مناسبت یکصدمین زاد روز روح ‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با نام میلاد به زمین زده شد . ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید . در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود ، اما با سرعت بخشیدن به پروژه ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد .

بازگشایی
پس از ۱۱ سال از شروع ساخت و در روز ۱۶ مهر ۱۳۸۷ ؛ برج میلاد با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران با شعار « آسمان نزدیک است » بازگشایی شد . این مراسم را بیش از ۲۵۰ خبرنگار ایرانی و خارجی پوشش دادند .

موقعیت مکانی
برج میلاد ، میان تپه ‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد . از نظر مختصات جغرافیایی ، سازه برج در ۵۱ درجه ، ۲۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه طول شرقی و ۳۵ درجه ، ۴۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه عرض شمالی قرار گرفته است .
این محل پس از بررسی و مطالعه ۱۷ نقطه مختلف شهر تهران توسط یک گروه شامل تیم شهرسازی ، تیم مطالعات تلویزیون ، مخابرات ، راه و ساختمان ، اقتصادی ، معماری ، هواشناسی ، تیم مطالعات ترافیک و تیم ژئوتکنیک برگزیده شده است .

مهم ترین پارامتر هایی که در انتخاب این محل مد نظر قرار گرفته به شرح ذیل است :
* قابلیت انطباق بر یکی از هسته ‌های شهری
* دسترسی همگانی با سطح سرویس‌ دهی مطلوب
* قرار گیری در مرتفع ‌ترین نقاط شهر
* اشراف بر زیبا ترین مناظر و نقاط شهر
* فضائی لازم جهت عملکرد های پیشنهادی و توسعه آتی
* مجهز بودن به تاسیسات زیر بنایی
* فاصله مناسب با پایانه های مهم مانند فرودگاه و ایستگاه راه آهن
* ایجاد پوشش تلویزیونی
* قابلیت ارتباط و دید مستقیم با ایستگاه های مخابراتی
* استقرار در میان کاربری ‌های هماهنگ و غیر مزاحم
* استقرار در امتداد محور های عمده شهر
* پتانسیل برقراری ارتباط بصری با دیگر نشانه ها و فضا های شهری
* قابلیت برخورداری از فضا های سبز و یا دیگر عناصر طراحی محیطی

راه های دسترسی
از نظر راه های دسترسی و حمل و نقل ، برج میلاد دارای شرایط بسیار مطلوب و استثنایی است .
این مجموعه در میان چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه های همت ، چمران ، حکیم و شیخ فضل ‌الله نوری قرار دارد ، همچنین خط اختصاصی از یکی از ایستگاه ‏های مترو و تدارک امکانات حمل و نقل هوایی برای ارتباط سریع با فرودگاه نیز برای آن پیش ‌بینی شده است .

برج و ساختمان راس آن :
برج میلاد تشکیل شده از ستون اصلی سازه و راس . ستون اصلی یک سازه بتونی با مقطع هشت ظلعی است که حدود 80 هزار تن وزن دارد و ارتفاع آن به 315 متر می رسد این بدنه که اصطلاحاً شفت نامیده می شود به جدید ترین روش ساخت یعنی قالب لغزان ساخته شده است . عملیات ساخت بدنه دی ماه 77 شروع شد و دی ماه چهار سال بعد به پایان رسید . سازه راس برج میلاد مرتفع ترین ساختمان 12 طبقه دنیاست . با اینکه فقط سه برج بلند تر از برج میلاد در دنیا وجود دارد ، ‌در هیچ کدام چنین عمارتی در ارتفاع تعبیه نشده است . ساخت یک سازه به بلندی 68 متر با اجزای لوله ای شکل از نظر سازه یک کار پیچیده و دشوار است حالا به آن اضافه کنید که این سازه عظیم باید در ارتفاع 300 متری از سطح زمین نصب شود ، یعنی جایی که سرعت باد سرسام آور است و البته باید کاملاً ‌ایمن باشد آنقدر که مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند .

دقت کار فنی در ساختمان برج به قدری است که همه قطعات برای خودشان شناسنامه ای دارند که تمامی مشخصات قطعه شامل اینکه ماده اولیه قطعه چه بوده ، از کجا تهیه شده ، قطعه کجا تولید شده و چه کسی مسئول کنترل و بازرسی آن بوده است . برای کار هایی مثل جوش دادن قطعات هم این فرایند طراحی شده است ، به طوری که معلوم است یک جوش کی انجام شده چه کسی جوشکار آن بوده و چه کسانی کنترل و تایید کر ده اند .
برج مخابراتی - تلویزیونی میلاد همچنین نماد اقتدار و عزم ملی ملت مسلمان ایران و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تاسیس موزه انقلاب اسلامی نیز عاملی است که می ‌تواند برای اشاعه فرهنگ ملی تأثیر به سزایی داشته باشد وجود این بخش در کنار سایر اجزا مجموعه قداست و ویژگی جهت دهنده ای داشته باشد . هدف اصلی مرکز ارتباطات بین المللی تهران ، فراهم سازی تسهیلات به منظور توسعه و ساماندهی ارتباطات و همکاری ‌های بین المللی در جهت شکوفایی اقتصاد کشور و آزاد سازی اقتصاد کشور از صادرات تک محصولی است . مجموعه مرکز تجارت بین المللی ، مرکز جشنواره ها و همایش‌ ها و هتل به عنوان یک مجموعه کامل در کنار برج مخابراتی تهران از مزیت نسبی به وجود آمده ، بهره خواهند داشت . هر چند هر یک از فعالیت ‌های مرکز می ‌توانند اهداف مستقلی را تعقیب کنند اما در مجموع این اهداف از سویی در راستای هدف اصلی و برای تحقق آن به کار گرفته می شوند به همین لحاظ ابتدا اهداف اصلی هر یک از فعالیت ‌ها مورد بررسی قرار گرفته و سپس سایر اهداف آن مورد توجه قرار می‌ گیرد .


کاربری ‌ها
برج میلاد با هدف احداث سازه ‏ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران و به منظور رفع نیاز های مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است . کارکرد های عمده این برج به شرح زیر است .

• ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم به اطلاعات Wireless Access Network
• ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی دیجیتال MVDS ، DVB
• بهینه سازی پوشش رادیو تلویزیونی FM ، UHF ، VHF
• گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و پی جو .
• ایجاد جاذبه گردشگری و بهره مندی از فضا های گردشگری ، تجاری و فرهنگی ( رستوران گردان ، سکوی دید ، گالری هنری ، گنبد آسمان ، موزه انقلاب اسلامی )
* کاربری‌ های هواشناسی و کنترل ترافیک

کاربری فرهنگی
در ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ ، دوازدهمین جشن سینمای ایران با حضور ۵ هزار نفر در پای برج میلاد برگزار شد . در ۲۳ و ۲۴ آبان مسابقات بین ‌المللی قرآن تهران و در ۲۹ و ۳۰ آبان نیز همایش شهرداران کلانشهر های آسیا در این برج برگزار شد .

مشخصات فنی
این برج سازه ای است بتنی با کاربرد های متنوع ، ۴۳۵ متر از سطح زمین های مجاور ارتفاع دارد که ۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج است .
وزن برج میلاد 161000 تُن و زیربنای آن ۵٫۵ برابر یک زمین فوتبال است .
پایه اصلی برج بتن آرمه است . ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین ‌طبیعی با مقطع حجره ای ( سلولار ) است . حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شده است . این بدنه شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله است .
درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسور ها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته است . باله در تراز صفر برج به‌ صورت ذوزنقه در چهار طرف قرار دارد و تا ارتفاع ۲۴۰ متری به‌ صورت هرمی شکل کاهش مقطع دارد . هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر ادامه می ‌یابد . از تراز ۲۴۵ تا ۳۱۵ متر سازه رأس برج قرار دارد .

مشخصات معماری و کاربردی سازه رأس برج میلاد
ساختمان رأس برج میلاد مجموعه ای از ۱۲ طبقه با کاربرد های مختلف در طبقات است . این ساختمان پس از اجرای بدنه اصلی برج تا تراز ۳۱۵+ ساخته و در بالای بدنه اصلی نصب می شود . قسمت مرکزی سازه رأس برج بتنی است که قبلاً در امتداد بدنه اصلی برج و از تراز ۲۴۷+ تا ۳۱۵+ اجرا شده است .
سه طبقه تأسیساتی به ترتیب در تراز های مختلف وجود دارد که مساحت هر طبقه ۷۰ متر مربع است . سازه فلزی رأس مشخصاتی به شرح ذیل را داراست :
به ‌طور کلی سازه رأس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی و قسمت فوقانی تقسیم می شود .
این برج از 3 قسمت تشکیل شده است : لابی ، شفت ، سازه راس که لابی تشکیل شده است از 7 طبقه و شفت در هر 12 متر یک طبقه برای کار های خدماتی و دسترسی برای کار های محافظت و سازه راس از 13 طبقه تشکیل شده است .

امکانات ویژه برج
* بالابر ها : برج دارای شش بالابر ( آسانسور ) اصلی خواهد بود که به ‌صورت زیر تفکیک می شود :
بالابر میهمان ۲ دستگاه
بالابر خدماتی ۱ دستگاه
بالابر خدماتی و تلویزیونی و مخابراتی ۱ دستگاه
بالابر رستورانِ گردان ۱ دستگاه
بالابر گنبد آسمان ۱ دستگاه
علاوه بر اینها یک بالابر بین طبقات رأس حرکت خواهد کرد .
* رستوران گردان
* محیط های رو باز و سر بسته برای بازدید از شهر
* نمایشگاه دفاع مقدس در سرسرا ( لابی )
* امکانات ویژه مخابراتی
* امکانات ویژه تلویزیونی
* دکل مخابراتی با آنتهای متفاوت
* کافه ‌تریا در رأس
* نگارخانه آزاد هنری
* امکانات فروشگاهی در سرسرا
* فضا های خدماتی

نورپردازی برج میلاد
برج میلاد با ارتفاع کل 435 متر چهارمین برج بلند مخابراتی - تلویزیونی دنیا است که شامل ساختمان سرسرا ( لابی ) در پای برج با زیربنای 16000 مترمربع ، شافت بتنی به ارتفاع 315 متر ، سازه راس 12 طبقه با زیربنای بیش از 12000 مترمربع که یکی از بزرگ ترین سازه راس برج های مخابراتی تلویزیونی دنیا است و یک دکل فلزی 120 متری است . در سه طرف بدنه برج 6 آسانسور شیشه ای ، هر یک با ظرفیت 25 نفر قرار خواهند گرفت که با سرعت متوسط 7 متر بر ثانیه ، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل خواهد کرد .

با توجه به رابطه تنگاتنگ میان معماری و نورپردازی ، سیستم نور افشانی برج میلاد پس از جلسات فنی مشترک میان گروه کارشناسان پیمانکار نورپردازی و شرکت یادمان ‌سازه ( مجری پروژه ) و حتی دکتر حافظی ( طراح برج میلاد ) طراحی و تصویب شده است .

نورپردازی برج میلاد داری دو بخش است :
1) نورپردازی ثابت بدنه برج
2) نورافشانی ویژه

با تکمیل نورپردازی بدنه که پس از اتمام نصب شیشه ها محقق می شود ، شهروندان علاوه بر مشخص و نورانی بودن برج از تمام نقاط تهران ، در مناسبت‌ های مختلف شاهد فعال شدن سیستم نورافشانی خواهند بود .

سیستم کنترل نورافشانی برج میلاد از 36 مینی ‌کامپیوتر تشکیل شده که پس از پایان مرحله نصب چراغ‌ ها ، به زودی به یک کامپیوتر مرکزی متصل خواهند شد . سیستم کنترل چراغ ‌ها که همچون روبوت‌ های کارخانه ای سریع و بدون خطا عمل می‌ کنند ، قادر هستند طبق سناریوی حرکتی که به کامپیوتر مرکزی داده شود ، نورافشانی را ترتیب دهند . مانند سیستم آب‌ نمای موزیکال پارک ملت که پس از آنالیز کردن موزیک ، حتی قادر است مانند یک Equalizer عمل کند .

همان‌ طور که آب ‌نمای پارک ملت در شرایط جوی نامناسب مانند وزش باد یا بارش باران تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و روشن نخواهد شد ، نورافشانی برج میلاد نیز در شریطی خاص زیباتر به نظر خواهد رسید . چراغ ‌های زنون در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و از آن برای روشن کردن آسمان و جست‌ و جوی هواپیما های دشمن بهره می‌ بردند که ما هم آن را در فیلم ‌ها دیده ایم . نور آبی بالای برج نیز ساطع شده از چراغ‌ های زنون است که می ‌تواند خط نوری به طول حدود 4 کیلومتر را ایجاد کند . با توجه به کامل بودن ماه در نیمه ‌شعبان و روشن بودن آسمان ، نور های زنون آن ‌طور که باید ، دیده نمی شد . این خط نوری ، با بیشتر بودن ذرات معلق در هوا ، بهتر دیده می شوند .

با اتمام نصب شیشه های برج ، نورپردازی جلوه بیشتری خواهد داشت . همچنین نحوه نورپردازی 6 آسانسور برج نیز بسیار جالب است .

wikipedia.org ، 435.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر