کانون ایرانیان: کاخ شهوند ( کاخ موزه سبز ) در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

کاخ شهوند ( کاخ موزه سبز ) در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
کاخ شهوند که اکنون کاخ موزه " سبز " نامیده می شود یکی از زیبا ترین کاخ های موجود در کشور است . این کاخ از سال 1307 محل اقامت رضاخان بود . کاخ موزه سبز در نقطه ای مرتفع در شمال غربی مجموعه کاخ های سعدآباد ، در استان تهران قرار دارد .
کاخ شهوند که تکمیل بنای آن از زمان وزارت جنگ رضاخان تا اوایل زمامداریش ( 1307 - 1301 ) به طول انجامید ، پیش از آن ساختمانی بود متعلق به شخصی به نام " علیخان " . نامبرده از زمینداران سرشناس آن زمان بود ، و تپه ای که این کاخ روی آن بنا شده به نام او به " تپه علیخان " معروف است .
رضا خان پس از آنکه ساختمان واقع بر این تپه را از " علیخان " خریداری کرد ، کاخ کنونی را بنا نهاد . معمار کاخ " میرزا جعفر معمار باشی " بود .
در نمای خارجی این کاخ از سنگ های سبز معدنی کمیاب خمسه زنجان استفاده شده و وجه تسمیه کاخ نیز به همین سبب است . دیوار های بیرون کاخ به سنگ های زیبای کنده کاری شده آراسته است . ملات سنگ ها از سرب است که مانع شکستن آنها در اثر انبساط و انقباض می شود .
در اصلی کاخ از سمت شمال غربی به سوی کوه های مرتفع البرز باز می شود . کاخ بر تپه ای بلند قرار گرفته و چشم انداز آن از سمت جنوب ، شهر تهران است . مساحت زیربنای کاخ در دو طبقه 1203 متر مربع است . زیرزمین کاخ در سال 1350 در زمان محمدرضا بازسازی شد .
کاخ موزه سبز ، دارای گچ بری ها و آئینه کاری های زیبایی است . تذهیب دیوار ها اثر استاد " حسین طاهرزاده بهزاد " و خاتم کاری ها ، حاصل کار گروهی کارگاه استاد " صنیع خاتم " است .

ساختمان کاخ از دو طبقه تشکیل شده است :
طبقه اول شامل : پله ورودی ، تالار آیینه ، ناهارخوری ، اتاق کار ، اتاق پذیرایی و اتاق خواب است .
طبقه دیگر زیرزمین کاخ است و شامل : سالن پذیرایی ، دو اتاق خواب با سرویس و سالن ناهارخوری است .

یکی از زیباترین قسمت های این کاخ تالار آیینه است که با قالی هفتاد متری کار " عبدالمحمد عمواوغلی " مشهد مفروش شده و تاریخ بافت آن به زمان رضاخان می رسد .
دستگیره در ها از برنز مطلا است . دیوار ها و سقف تالار ، آیینه کاری است و روی آیینه ها با گل هایی از گچ تزیین شده است . در بالای تالار آیینه یک دست مبل گوبلن قرار دارد که مربوط به دوره قاجار و از بیوتات سلطنتی است و میز وسط آن متعلق به قرن 18 فرانسه است . پرده ای نقره فام با چوب پرده منبت کاری شده پنجره تالار را پوشانده است .

از دیگر وسایل این کاخ که اغلب از کشور های اروپایی خریداری شده ، می توان به چلچراغ ها ، تابلو های نقاشی ، مجسمه ها ، مبل های دوره لوئی شانزدهم و دو میز کنسول مربوط به دوره ناپلئون ، ساعت ، شمعدان ، گلدان های برنزی ، اشیا کریستال و پیانو اشاره کرد .

ساعات بازدید : نیمه اول سال ( 8 الی 17 ) ، نیمه دوم سال ( 8:30 الی 16 )
بهای بلیط : 5000 ریال
ارتباط با مسئول موزه : greenpalace@saadabadpalace.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر