کانون ایرانیان: موزه صنعت برق ایران در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه صنعت برق ایران در استان تهران

موزه صنعت برق ایران ، یکی از موزه‌ های استان تهران است . موزه صنعت برق ایران موزه ‌ای تاریخی ، صنعتی و آموزشی است که در ۱۳۷۴ ، با مساحتی بالغ بر ۴۵۰۰ متر مربع ، با آب نماها و فضای سبز بسیار زیبا و دیدنی ، در جای اصلی یکی از قدیمی ‌ترین نیروگاه‌ های کشور ساخته شد .

پیشینه
نخستین مولد برق در ۱۲۶۳ ش ، به دستور ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد و در تکیه دولت و ( دربار ) ، به منظور روشنایی مورد استفاده قرار گرفت . در ۱۲۸۴ نخستین نیروگاه خصوصی برق شهر توسط مرحوم حاج حسین مهدوی ( امین الضرب ) در تهران گشوده شد .
این موزه در سال ۱۳۷۴ ساخته شد . در گذشته و محل فعلی موزه ، چهار کارخانه قرار داشت ، که عبارت بودند از کارخانه اشکودا ، کارخانه دیزل ، کارخانه وستینگهاوس ۸۰۰۰ کیلوواتی و کارخانه وستینگهاوس ۱۰۰۰۰ کیلوواتی . در حال حاضر موزه در جایی قرار گرفته ‌است که پیش از این کارخانه ۱۰۰۰۰ کیلو واتی قرار داشت . نیمی از مساحت کارخانه برای ساخت موزه خراب شد و نیمه باقی مانده در موزه به کار رفته‌ است که شامل یک واحد نیروگاه حرارتی ( بخاری‌ ) با قدرت ۵۰۰۰ وات است و طوری قرار گرفته ‌است که در تمام مراحل بازدید از موزه ، کارخانه در معرض دید است . موزه شامل چهار طبقه ‌است که علاوه بر آن ، در محوطه بیرون از موزه ، ماشین‌ های دیزل و نیم دیزل و بخار ابتدایی استقرار یافته ‌اند .

ویژگی‌ها
در این گنجینه ، اشیا و اسناد قدیمی مربوط به صنعت برق از حدود ۱۲۰ سال پیش تاکنون به همراه پیشرفت‌ های این صنعت در معرض دید علاقه‌ مندان قرار گرفته‌ است . هم‌ چنین ، فیلمی از پیدایش صنعت برق در ایران در محل سالن آمفی ‌تئاتر موزه ، که مجهز به سیستم ‌های پیشرفته صوتی تصویری است ، برای بازدیدکنندگان پخش می ‌شود . ترتیب قرار گرفتن اجزا در موزه طوری است که روند تکامل صنعت برق را نشان می ‌دهد . این تکامل از وسیله پی‌ سوز ، قبل از دوران هخامنشی شروع می ‌شود و بعد از نمایش شمع و چراغ ‌های نفتی ، به نمایش اولین مولد ایران همراه با عکس و اسناد مربوط به آن در ۱۳۰۲ ق ، در زمان ناصرالدین شاه ، می ‌رسد ؛ سپس اولین نیروگاه عمومی که امین ‌الضرب در ۱۲۸۴ ش به تهران وارد کرد با اسناد و عکس به نمایش گذاشته می ‌شود ؛ و به دنبال آن انواع لامپ ‌ها ، از لامپ ادیسون گرفته تا لامپ‌ های امروزی ، و نیز وسایلی که در مسیر انتقال به کار برده می‌ شود ، در معرض نمایش قرار گرفته ‌است . دراین بین ، روش تولید انرژی توسط مولد های بادی و نوری توسط ماکت و به طور عملی نشان داده می ‌شود . معماری موزه جالب و خاص است ، به طوری که بازدیدکنندگان در حین دیدن اشیا و لوازم ، متوجه نمی‌ شوند که چند طبقه بالا آمده ‌اند . سالن ‌ها به طور زیگزاگ در کنار نیروگاه ۵۰۰۰ کیلوواتی بالا رفته و طوری ساخته شده‌ است که هر بخش توسط چهار پله از بخش دیگر جدا می ‌شود .
معماری موزه جالب و خاص است‌ ، به طوری كه بازدیدكنندگان در حین دیدن اشیا و لوازم‌ ، متوجه نمی ‌شوند كه چند طبقه بالا آمده‌ اند . سالن‌ ها به طور زیگزاگ در كنار نیروگاه 5000 كیلوواتی بالا رفته و طوری ساخته شده است كه هر بخش توسط چهار پله از بخش دیگر جدا می ‌شود .

این موزه در «تهران - میدان شهدا- خیابان پیروزی - خیابان شهید افروز» قرار دارد .

ketabeavval.ir
allmuseums.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر