کانون ایرانیان: کوه کلاه قاضی در استان اصفهان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

کوه کلاه قاضی در استان اصفهان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
کوه کلاه قاضی قسمتی از رشته کوه ماهدشت می باشد . بلندترین قله این کوه به ارتفاع 2534 متر می باشد که در جنوب خاوری اصفهان واقع و شکلی شبیه کلاه قاضیان در ادوار گذشته دارد . کوه کلاه قاضی در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی واقع شده‌ است و از مناطق حفاظت شده شکار ممنوع و پناهگاه حیات وحش می باشد و دارای پاسگاه های مختلف شکاربانی است و چشمه های زیادی در دامنه های این کوه وجود دارد که گله های حفاظت شده بز و پازن از آن استفاده می کنند . این کوه را معمولاً از گردنه ای موسوم به گردنه لاشتر در فاصله حدود 30 کیلومتری اصفهان در جاده اصفهان به شهرضا صعود می کنند . این کوهستان دارای دره های متعدد شمالی و جنوبی است و وجه تسمیه آن شکل کاملاً مشخصی است که قله آن دارد و از شهر اصفهان به شکل کلاه قاضیان قدیم دیده می شود .

کوه کلاه قاضی دارای دیواره های بلند با سنگ های مناسب جهت صخره نوردی می باشد به همین دلیل مورد توجه صخره نوردان قرار گرفته و مسیر های گوناگونی در آن گشایش شده است .

کلاه قاضی از شرق قله
در دره ای به نام دره شاهین که در قسمت جنوب خاوری کوه واقع شده . گروه کوهنوردی چکاد کوهستان اصفهان به همت سایر علاقه مندان در صدد ایجاد محلی با مسیر های متنوع آموزشی می باشد که تا پایان سال 1381 هیجده مسیر مختلف در آن باز گردیده است .

دیواره های کلاه قاضی :
دیواره پلیس راه در شمال غربی پلیس راه اصفهان - شهرضا - مبارکه قرار دارد .
دیواره محیط زیست در شمال پاسگاه محیط زیست کلاه قاضی قرار دارد .

راه دسترسی :
از میدان دروازه شیراز اصفهان به وسیله خودرو های دربستی یا خودرو هایی که به شهر مبارکه یا شهرضا می روند می توان به دیواره ها دسترسی پیدا کرد . ( قبل از پلیس راه باید پیاده شد ) .

نکته :
منطقه کلاه قاضی یک پارک ملی است با نام پارک ملی کلاه قاضی و تعداد زیادی کل ، بز ، آهو ، عقاب و … در آن زیست می کنند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر