کانون ایرانیان: رودخانه سیمره در استان ایلام
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

رودخانه سیمره در استان ایلام

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
رودخانه سِیمَره یکی از رود های باختر ایران است .

رود سیمره از سرشاخه‌ های مهم رودخانه کرخه است که از بلندی ‌های برف ‌گیر شمال غربی ایران سرچشمه گرفته و پس از گذر از هولیلان در محل پل کشکان به رودخانه کشکان پیوسته و رودخانه کرخه را بوجود می‌ آورد .

رودخانه سیمره در بین رشته کوه ‌های زاگرس ، در ناحیه شمال غرب رودخانه " قره سو " در ناحیه شمال شرق حوضه آبریز رودخانه گاماسیاب واقع است .

حوزه آبریز رود خانه سیمره یکی از مهمترین حوزه های آبریز در استان ایلام است . رودخانه سیکان در شش کیلومتری غرب دره شهر یکی از مهمترین سر شاخه این حوزه آبریز مهم می باشد که توانسته بیشترین مصرف آب شرب و کشاورزی در شهرستان دره شهر را به خود اختصاص دهد .

سرشاخه های دیگر رودخانه سیمره :
مهمترین رودخانه های این محدوده شامل دو رودخانه دینور و گاماسیاب است .

1- رودخانه دینور : این رودخانه از انشعاب چند رودخانه كه از كوه های مابین سنقر و دینور سر چشمه می گیرند و در محلی به نام میانراهان به هم پیوسته و رودخانه دینور یا به اصطلاح محلی آب دینور آب را تشكیل می دهند ، حاصل شده است . این رودخانه در مسیر شمال به جنوب جریان یافته و در بیستون به رودخانه گاما سیاب می پیوندد .

2- رودخانه گاماسیاب : این رودخانه از سرابی به نام گاماسیاب در نهاوند سرچشمه گرفته است و از اراضی آبادی چم سرخ در هفت كیلومتری جنوب گردنه بید سرخ در جهت شرقی - غربی وارد استان كرمانشاه شده و پس از پیوستن آب صحنه ورود دینور و چندین رود و چشمه دیگر به آن و آبیاری دشت صحنه و چم چمال جنوبی ، در بیستون به طرف جنوب منحرف شده و وارد بخش هرسین می گردد . سرانجام با پیوستن رودخانه گاماسیاب به رودخانه قره سو ، رودخانه سیمره را تشکیل می دهد .

3- رودخانه گنجینه دارای طول سه هزار و ۱۰۰ متر از روستایی به همین نام در شهرستان دلفان سرچشمه می گیرد و " باد آور " نیز به طول دو هزار و ۷۰۰ متر از روستای " کفراج " این شهرستان آغاز می شود که این دو رودخانه در ضلع غربی شهر نورآباد به هم متصل شده و در نهایت به رودخانه " سیمره " می ریزند .

رودخانه سیمره در طول مسیر خود از میان کوه های سر به فلک کشیده صخره های بلند و صعب العبور و دست نخورده و دشت و دره های پر پیچ و خم و طولانی مناظر طبیعی بکر و چشم انداز های زیبا و حیرت انگیز و طبیعت دلنوازی را بوجود آورده است .

جنگل های در هم تنیده و سر سبز ناحیه سیمره و درختان تنومند و بعضا سالخورده و چشمه سار های سرد و جوشان آن در کنار ده ها سراب رودخانه و آبشار و ... طبیعت زیبا و بکر و دلنوازی را در این ناحیه تشکیل داده است . آب و هوای پاک و بی آلایش و طبیعت مصفای سیمره روحیات و منش های خاصی را به ساکنین ان داده است که در سلحشوری سخاوت جنگجویی مهمان نوازی و سلامت جسم و جان سرامد همگانند . روح و روان ساکنین این منطقه با طبیعت کوهستانی و آزاد آن اجین گشته و انسان در سیمره با طبیعتی زیبا و آزاد رو به رو است . که در گیر و دار با آن زندگی پر شور و نشاطی را سیر می کند ...

سیستم آبی رودخانه سیمره به طول بیشتر از 450 کیلومتر و سد مخزنی سیمره دارای آبریزی به مساحت 27886 کیلومتر مربع می ‌باشد که افزون بر 75% مساحت کل حوضه آبریز کرخه را به خود اختصاص داده است . حوضه آبریز رودخانه سیمره در مختصات جغرافیایی 46 درجه و 7 دقیقه تا 49 درجه و 10 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 1 دقیقه تا 35 درجه و صفر دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است .

lakestan.ir

2 نظرات:

ارسال یک نظر