کانون ایرانیان: موزه استاد صبا در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

موزه استاد صبا در استان تهران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
استاد ابوالحسن صبا از اساتید بزرگ موسیقی اصیل ایران است‌ . او درسال۱۲۸۱ه .ش ، در تهران متولد شد . پدرش‌ ، ابوالقاسم کمال ‌السلطنه‌ فرزند محمد جعفر خان صدرالحکما ، فرزند محمود خان صبا ، شاعر و نقاش بلند آوازه عهد ناصری‌ ، و از مردان فاضل و هنر دوست عصر خویش بود . کمال ‌السلطنه طبیب و ادیب و دوست‌ دار موسیقی بود . سه تار را دل ‌نشین می ‌نواخت و اولین استاد پسرش بود . صبا علاوه بر نوازندگی گاه آهنگ نیز می ‌ساخت و علاوه بر موسیقی‌ ادبیات کلاسیک ایران را به خوبی می ‌شناخت و زبان انگلیسی را می دانست‌ . او به پرورش گل نیز علاقه ‌مند بود . ساز اصلی استاد ویولن بود که آن را نزد حسین ‌خان هنگ آفرین فراگرفت‌ . هم ‌چنین سنتور را نزد علی ‌اکبر شاهی و حبیب سماعی‌ ، کمانچه را نزد حسین‌خان اسماعیل ‌زاده‌ ، ضرب را نزد حاجی ‌خان ضربی‌ ، نی را نزد اکبر خان‌ ، تار را نزد استاد علی‌ نقی وزیری و سه تار را در مکتب استاد میرزا عبدالله و غلامحسین درویش به کمال رسانید . در جوانی به مدرسه کمال ‌الملک رفت و نقاشی را فراگرفت‌ . همچنین‌ ، مهارت ‌هایی چون سوهان کاری‌ ، نجاری‌ ، ریخته‌ گری‌ ، معرق ‌کاری و خاتم ‌کاری به دست آورد که بعداً در ساختن آلات موسیقی به کار بست‌ .
صبا در شب جمعه ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۳۶ ، در ۵۵ سالگی به علت ناراحتی قلبی چشم از جهان فروبست‌ . بعد از مرگ استاد ، بر طبق وصیت ایشان و به خاطر تجلیل و قدردانی از این هنرمند نامی‌ ، خانه ایشان در ۲۹ آبان سال۱۳۵۳ ، به موزه تبدیل گردید و همسر ایشان ، به کمک فرزندان استاد ، اشیا و لوازم متعلق به استاد را جمع آوری و به موزه اهدا کردند .
به ‌طور کلی‌ ، موزه صبا به دو بخش تقسیم می ‌شود : بخش اول شامل سازها ، لوازم شخصی و آثار استاد از جمله ردیف‌ های موسیقی است‌ و بخش دوم اختصاص به کارهای دستی خانم صبا ، همسر استاد صبا ، دارد که شامل مجموعه تندیس ‌های مومی و لباس ‌های محلی و سنتی ایران قدیم است‌ . و از جمله تألیف ها و یادداشت های استاد در زمینه هنر موسیقی ، نامه ها ، اسناد و نوشته های رسمی ، عکس ها ، تابلوهای نقاشی و اشیاء و اموال شخصی وی به نمایش در آمده اند . در این موزه نمونه هایی از نقاشی های صبا نیز به چشم می خورد .
در حال حاضر ، موزه فعال است‌ ولی به مرمت نیاز دارد .

آدرس : خيابان ظهيرالاسلام

ketabeavval.ir
tebyan.net

0 نظرات:

ارسال یک نظر