کانون ایرانیان: عمارت تنگستانی در استان بوشهر
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

عمارت تنگستانی در استان بوشهر

عمارت تنگستانی ( بوشهر ) ، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است .
« عمارت تنگستانی بوشهر » در جنوب شهر بوشهر ، و در محله بهمنی که جای خوش آب و هوای این بندر است ، قرار گرفته‌ است . این بنا متعلق به دوره قاجار یه بوده و از طرف ملک التجار به محمد باقر خان تنگستانی اهدا شده‌ است . خاندان تنگستانی یکی از معدود خانواده ‌های با نفوذ و مقتدر جنوب غربی ایران در چند سده پیش به شمار می ‌رود . اولین بار در زمان نادر شاه افشار نام یکی از بزرگان خاندان تنگستانی آورده شده ‌است . احمد شاه خان تنگستانی در به قدرت رساندن کریم خان زند و رساندن سپاه به وی نقش عمده‌ ای داشته ‌است .

مساحت عمارت تنگستانی
مساحت این بنا به ۲۰۵۰۴ متر مربع که دارای پهنای ۱۹۸۰۴ متر مربع و اعیان ۷۰۰ متر می ‌رسد ، و ساختمان در وسط باغی وسیع و زیبا با پوششی از درختان نخل خرما قرار گرفته ‌است . آب انباری آب انباری ( برکه‌ ای ) بزرگ در باغ احداث شده که آب ساختمان ‌ها را تامین می‌ کرده‌ است . این آب انبار در زمستان‌ ها از آب حاصل از ریزش باران پر و برای تابستان ذخیره می‌ شده ‌است . بنا از ۶ اتاق پنج دری بزرگ تشکیل شده که در بین آن‌ ها راهرو قرار گرفته ‌است . هم چنین چهار طرف آن طارمه احاطه کرده که باعث گردش هوا در ساختمان شده و در تابستان‌ های گرم هوای مطبوع و خنکی را باعث می‌ شود . مصالح به کار رفته سنگ ‌های مرجانی است که از کنار دریا کنده شده و مقاوم در برابر گرما و رطوبت هستند . ملاط گچ و ساروج نیز در آن به کار رفته ‌است . پوشش سقف از چوب چندل بوده‌ است . بنا کاربرد مسکونی داشته و هم اکنون به عنوان منزل مسکونی کارمندان میراث فرهنگی بوشهر مورد استفاده قرار می ‌گیرد . این بنا به طور مداوم توسط میراث فرهنگی تعمیر و مرمت می ‌شود .
wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر