کانون ایرانیان: مسجد امام ، مسجد شاه یا مسجد سلطانی در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

مسجد امام ، مسجد شاه یا مسجد سلطانی در استان سمنان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
مسجد امام ، مسجد شاه یا مسجد سلطانی در مرکز شهر سمنان واقع شده و یکی از مهمترین و زیباترین بنا های تاریخی و مهم سمنان است . بنای این مسجد در دوره قاجار به دستور فتحعلی شاه و به همت « حاجی سید حسن حسنی » و استادی « صفر علی معمار » ساخته شد و کار آن در سال 1243 به پایان رسید .

مسجد سلطانی دارای چهار در ورودی از طرف شمال ، جنوب ، شرق و شمال شرقی است .
به استثنای در شمال شرقی که به وسیله یک دالان طولانی به تکیه معروف « پهنه » راه دارد ، سه در دیگر دارای هشتی ، دالان و دهلیز هستند و فقط سر در های شمال و شرق است که مقرنس کاری گچی بسیار زیبا دارند .

صحن مسجد به صورت چهار ایوانی ساخته شده است . دو ایوان شمالی و جنوبی ، کوچکتر و ارتفاع هر کدام 11 متر است و از هر نظر با هم شباهت دارند .

ایوان غربی به ارتفاع 19.5 متر ، مفصل تر و زیبا تر از ایوان های دیگر ساخته شده است و کاشی کاری و کتیبه های زیبایی دارد . در پشت ایوان غربی ، مقصوره زیبا به ارتفاع 21 متر قرار دارد .

در بالای این مقصوره گلدسته ای وجود دارد که شامل گنبد کوچکی با پوشش کاشی فیروزه ای و ساقه هشت ضلعی بلند است . در طرفین این ایوان دو منار بنا شده که تا نزدیک بالای ایوان رسیده ولی ناتمام مانده است .

در طرفین ایوان غربی ، دو شبستان شامل چهل طاق و سی ستون مدور و قطور در وسط و پنج نیم ستون در هر سمت که جمعاً چهل ستون می شود ، قرار دارد .

ایوان شرقی مسجد به ارتفاع 18.5 متر دارای شکوه کم نظیری است . بر بالای این ایوان ، گلدسته ای زیبا به صورت طرح شش ضلعی ، با پوشش هرمی شکل و نرده مشبک و چوبین جالبی خود نمایی می کند .

صحن وسیع مسجد ، مربع و به طول 62 قدم است .

در طرفین ایوان ها و چهار گوشه صحن ، چهار مهتابی بزرگ با اتاق ها و حجره هایی چند ، و در زیر آنها شبستان هایی با پنجره های مشبک آجری لعابدار ساخته شده است .

memaran.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر