کانون ایرانیان: موزه آبادان در استان خوزستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

موزه آبادان در استان خوزستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

موزه آبادان یکی از موزه های قدیمی ایران است این موزه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی ، تاریخی و آثاری ‏از دوره ‏های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه ‏های هنرهای سنتی افتتاح شد . در بر پایی این موزه علی هانیبال مساعدت بسیار نمود . ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفت .

آین ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۵/۲۲ متر است که متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است . بنای موزه دارای یک طبقه ‌است . این بنا در آغاز دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستان‏ شناسی ، مردم ‏شناسی ، و هنر های ملی بود . با شروع جنگ اران و عراق تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه ، مجموعه آثار جمع ‏آوری‏ و به جای امن برده شود . بدین ترتیب این آثار از گزند بمباران‏ ها در امان ماند . بعد از پایان جنگ موزه مدت ‏ها در دست مرمت بود . با پایان کار مرمت ، موزه بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز خواهد نمود . دراین دوره جدید حیات موزه ، آثار به امانت برده شده موزه بار دیگر به خانه خود باز گردانده شده ‏است . موزه آبادان دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است . تالار اصلی ؛ محل نمایش آثار دایمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش ( هزاره اول ق . م ) و آثار دوره صفوی و قاجاری ‏است . آثار مردم ‏شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه قرار دارد . یکی از تالار های جنبی‏ موزه به تالار نمایشگاه های موقت اختصاص داده شده‌ است و تالار جنبی دیگر را کتابخانه وسالن اجتماعات تشکیل می‏ دهد .

برخی از آثار موزه عبارتند از : بت‏ های مفرغی ، سرگرزه‏ ها ، دهانه‏ های اسب ، مجسمه‏ حیوانات ( ایلام و لرستان ) و ظرف کروی لوله‏ دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ‏ ساز ، نیم تنه یک زن ساخته شده از سفال به رنگ آجری ، تنگ لوله ‏دار با کف ساده ساخته شده به ‏شیوه چرخ ساز که از شوش به دست آمده ‌است و ... از جمله آثار این موزه هستند . موزه آبادان در یک طبقه و دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است . تالار اصلی ، محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار بدست آمده از شوش ( هزاره اول ق .م ) و آثار دوره صفوی و قاجاری است . همچنین آثار مردم شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان نیز در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته شده است .

Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر