کانون ایرانیان: بقعه امامزاده زیدالکبیر در استان زنجان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

بقعه امامزاده زیدالکبیر در استان زنجان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/


امامزاده زیدالکبیر در منتهی الیه شرق شهرستان ابهر در استان زنجان قرار دارد ، که بر اساس کتاب منتقله الطالبین نسبت شاهزاده زیدالکبیر به نخستین پیشوای شیعیان جهان باز می‌ گردد .
گنبد این بنا دو پوش و از نوع رک می ‌باشد که با گلویی مخروطی و بلند خود تداعی برج‌ های آرامگاهی است ، سبک خاصی که در سده‌ های سوم و چهارم هجری قمری وارد عرصه معماری ایران گردید ، از جمله ویژگی ‌های این گنبد سطوح خارجی آن است که دارای پوشش کاشی فیروزه ‌ای مزین به طرح ‌های هندسی و کاربندی رنگی زیبای آن بر سطح گچی در نمای داخلی می ‌باشد .

بدنه گریو بلند ، از آجر کاری زیبایی برخوردار است و در بالای آن ، قطار متناسبی ایجاد شده که یک لبه پیش آمده را بر روی خود حمل می‌ کند و از روی آن ، بدنه مخروطی شکل گنبد بر پا شده‌ است . بلندی دکل بنا ، ۱۳ متر ، ارتفاع گنبد ، و قطر ساقه آن ۵ متری است . گنبد بنا از نوع دو پوسته بوده که پوسته داخلی آن در ارتفاع ۵ متری از سطح بقعه قرار دارد .

بقعه امام زاده زید الكبیر در انتهای خیابان استاد مطهری ابهر واقع شده است . برج و گنبد آن كه به شكل مخروط بوده و از آجر ساخته شده است .

بقعه این امامزاده به شازده کبیر معروف بوده و میان میدانی به همین نام واقع شده است . این بقعه مورد توجه مردم محلی و به خصوص مورد اعتقاد ، توسل و نذورات زنان ابهری است . اغلب گردشگرانی که از این شهر دیدن می کنند به زیارت این امامزاده نیز می روند .

Wikipedia.org
anobanini

0 نظرات:

ارسال یک نظر