کانون ایرانیان: عکس»قلعه حیدرآباد ( خاش ) در استان سیستان و بلوچستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

عکس»قلعه حیدرآباد ( خاش ) در استان سیستان و بلوچستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

قلعه حیدرآباد در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی باقیمانده از دوره متقدم اسلامی در این منطقه است.
این قلعه در سال ۱۹۲۰ میلادی ( ۱۲۹۹هجری شمسی ) از سوی شخصی به نام عیدوخان ساخته شد و تا سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده اش مورد بهره برداری قرار گرفت.
همچنین از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر استفاده شده است . عمده مصالح به کار رفته در قلعه خشت خام و کاهگل است و دارای برج ها و طاق های هلالی زیبایی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
نقشه اصلی قلعه حیدرآباد به صورت مستطیل بوده که با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی آن نقشه به بنایی ذوزنقه ای شکل تبدیل شده است.
در ساخت و تکمیل این بنا از تزئینات معماری خاصی بهره گرفته نشده تنها تزئینات کنگره ای شکل نیم دایره ای متمایل به بیضی و تیرکش های تعبیه شده در قسمت فوقانی حصار خارجی و تزئینات کادربندی اتاقک های نگهبانی بالای سر در ورودی ها و همچنین خشت چینی نیم دایره ای، قوس سردر ورودی اتاق ۸ ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه و تزئینات کاربردی آن از عناصر تزئین معماری این اثر است.

مسوول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خاش گفت : مرحله دوم کار مرمت و زیباسازی قلعه تاریخی " حیدرآباد " این شهرستان در حال اجرا است .
" ملک مسعود ریگی " اظهار داشت : مرحله نخست این طرح با ‪۱۰۰‬میلیون ریال اعتبار ماه گذشته به پایان رسید . او ادامه داد : مرمت و زیباسازی حیاط ، ایوان ، دیوار ها و سردر قلعه در این مرحله به انجام رسید . وی اضافه کرد : مرحله دوم این طرح شامل مرمت اتاق‌ ها و حیات دوم نیز با اعتبار ‪۱۵۰‬میلیون ریال از اوایل ماه جاری آغاز شد . ریگی تاکید کرد : مرمت و بازسازی کامل این قلعه به ‪۸۰۰‬ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد . مسوول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خاش گفت : تاریخ ساخت این قلعه تاریخی با معماری جالب و دیدنی مربوط به اواخر دوران حکومت قاجاریه است . نقشه اصلی این بنا ابتدا به صورت مستطیل بود که با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوبی شرقی آن ، طرح این بنای تاریخی به صورت ذوزنقه ‌ای درآمد . ریگی گفت : این بنا را تزییناتی کنگره ‌ای شکل ساده به صورت نیم دایره متمایل به بیضی در قسمت بالایی حصار خارجی دربر گرفته است . او ادامه داد : تنها عناصر تزیینی این بنا کادر بندی اتاقکهای نگهبانی بالای سردر ورودی و همچنین خشت چینی نیم دایره‌ ای ، قوس سردر ورودی اتاق هشتی ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه است . مسوول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خاش افزود : این اثر تاریخی واقع در حومه جنوب شرقی خاش با شماره ‪۳۸۲۵‬ در شمار آثار ملی کشور ثبت شده است .
قلعه " حیدرآباد " در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی مهم شهرستان خاش به شمار می رود . این قلعه در سال ۱۹۲۰میلادی (۱۲۹۹ ه.ش) توسط شخصی به نام " عیدوخان " ساخته شد و تا سال ۱307 ه.ش به عنوان محل سكونت همین شخص و خانواده اش مورد بهره برداری قرار گرفت . بعد ها از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر استفاده شده است . عمده مصالح بكار رفته در قلعه خشت خام و كاهگل است و دارای برج ها و طاق های هلالی زیبایی است كه توسط سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است . نقشه اصلی قلعه حیدرآباد به صورت مستطیل بوده كه با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی آن نقشه بنا به ذوزنقه ای شكل تبدیل شده است .

www.irandeserts.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر