کانون ایرانیان: آبشار اخلمد در استان خراسان رضوی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

آبشار اخلمد در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

آبشار اخلمد نام آبشاری است در استان رضوی در شمال شرقی ایران واقعه شده است .
این آبشار در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد جریان دارد . آهکی بودن جنس کوه‌ های اخلمد باعث پیدایش حفره‌ های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌ است .

این دره دارای دیواره ‌های صخره‌ ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می‌ باشد که یکی از بزرگ‌ ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می ‌باشد از دیواره ‌های معروف ان می‌ توان به ( دیواره سفید - الله اکبر - عقاب و ... ) نام برد ای دره دارای چندین آبشار می‌ باشد که ۴ تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد . آبشار اصلی خلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد .
این آبشار که در فصل تابستان یکی از مهم ‌ترین مناطق مورد علاقه گردشگران است ، بیش از ‪۲۳متر ارتفاع دارد .
این منطقه همچنین با عبور یک رودخانه دائمی از آن دارای یک بند تاریخی ‪۷۰۰ ساله و ‪۱۰دیواره سنگی با دو جان پناه کوهنوردی است.
برای رسیدن به اخلمد باید جاده آسیایی را ۱۷ کیلومتر به سمت شهرستان قوچان پیمود و پس از آن نیز با پیمودن ‪۲/۵کیلومتر جاده آسفالته دسترسی به اخلمد که از میان باغ ها و رودخانه می ‌گذرد به آبشار معروف آن رسید.
دره سرسبز اخلمد دارای دو آبشار در امتداد هم است که ارتفاع آبشار دیگر آن به ‪۱۷متر می‌ رسد .
آبشار اخلمد دیواره های عمودی و بلند کوه های آن ،‌ هوای پاکیزه و ییلاقی ،‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است . در مدخل دره اخلمد بندی است که به همت و یا در زمان بایسنغر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است . باغات فراوان و میوه های آن مخصوصا سیب اخلمد معروف است

0 نظرات:

ارسال یک نظر