کانون ایرانیان: عکس» آرامگاه خواجه غلطان زابل در استان سیستان و بلوچستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

عکس» آرامگاه خواجه غلطان زابل در استان سیستان و بلوچستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/


آرامگاه خواجه غلطان ، مهم‌ترین زیارتگاه شهرستان زابل می باشد . زائرین زیادی از مردم منطقه در ایام نوروز از این مکان دیدن می ‌کنند . این بنا در راس کوه خواجه و در جبهه شمال شرقی به شکل مسطیل ساخته شده است و شامل سردر ورودی با طاق تیزه دار و یک اطاق گنبد دار می‌ باشد .
درون این اتاق قبری بزرگ به طول ۳ متر دیده می‌ شود . در کتاب احیاالملوک شاه حسین سیستانی ، آرامگاه مذکور را متعلق به برادر دانیال نبی نسبت می ‌دهد .
مرحله دوم عملیات مرمت و بازسازی آرامگاه خواجه غلطان در این شهرستان انجام شد .
در این مرحله بخش های فرسوده بنا ، کاه گل کاری نمای بیرونی ، کرسی چینی اطراف و گچکاری داخل آرامگاه انجام شد .
در مرحله دوم بازسازی آرامگاه غلطان که بر روی کوه خواجه واقع شده ‪۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است .
همچنین با هدف جذب گردشگر و فراهم کردن امکانات رفاهی همزمان با مرمت ، کار انتقال خطوط آب و برق به بالای کوه خواجه و نورپردازی آثار باستانی این منطقه تاریخی نیز انجام شد .
مرحله نخست طرح مرمت آرامگاه خواجه غلطان که مهمترین زیارتگاه مردم در منطقه سیستان است دو سال پیش با محوطه ‌سازی و ساماندهی بنا اجرا شد .
این مکان همواره در فصل های مختلف سال پذیرای خیل زایران ، گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است .
بنای آرامگاه خواجه غلطان که درون اتاق آن قبری به طول سه متر دیده می شود بر فراز کوه ۹۰۰ متری خواجه و در جبهه شمال شرقی به شکل مستطیل ساخته شده و شامل سردر ورودی با تاق تیزه دار و اتاق گنبددار است .
به روایت شاه حسین سیستانی مولف کتاب احیاالملوک خواجه غلطان برادر دانیال نبی است که مقبره‌اش در شوش قرار دارد .
در مورد پیشینه این آرامگاه و خود خواجه غلطان روایت‌های متعددی در بین مردم وجود دارد . اما مشهورترین آنها این است که خواجه غلطان وقتی به سمت هرات می‌آمد از جانب کوهی وارد شهر هرات شد درین حال گفت که این شهر شهر اولیا است و هر چند قدم آن آن اولیایی خفته‌است پس من نمی‌توانم روی آن گام بگذارم که توهین به آنان خواهد شد . پس تصمیم گرفت که غلط زنان وارد شهر شود تا به گفته خودش گام بر خاک اولیا نگذارد . و او در همین چرخش نیز جان به جان آفرین تسلیم کرد .

در قسمت شرقی آرامگاه خواجه غلطان زمینی چهار گوش به گودی یک و نیم متر و طول و عرض در حدود ۸ متر وجود دارد . در بخشی از این زمین سنگ تختی وجود دارد . بازدید کنندگان این مزار معمولا سر خود را رو یا سنگ می گذارند و دو دست خود را جلوی چشمان خود می ‌گیرند و به توصیه مسئول این مزار سوره حمد و فاتحه را می خوانند و سپس با نیروی خود در همان حالی که چشمان خود را بسته ‌اند سه چرخ به دور خود می ‌چرخند پس از چرخ سوم بنا به نیرویی که تاکنون ناشناخته مانده‌ است این چرخش ادامه پیدا می‌ کند و فرد را در سراسر زمین به گردش می ‌آورد بطوری که باید فرد دیگری بیاید و او را از حرکت باز دارد .

Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر