کانون ایرانیان: آرامگاه عطار در استان خراسان رضوی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

آرامگاه عطار در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

آرامگاه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری در محله باستانی شادیاخ نیشابور شیخ عطار فرید الدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایران در حدود سال ۵۴۰ هجری متولد و در سال ۶۱۸ درگذشت . آرامگاه وی در ۶ کیلومتری نیشابور هر ساله پذیرای علاقمندان به ادب و فرهنگ ایرانی است . آرامگاه عطار از بنا های دوره امیر علیشیر نوایی است و در سده نهم هجری ساخته شده است . بنای کنونی آرامگاه دارای هشت ضلع و گنبدی کاشی کاری شده و چهار در ورودی است . در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده است و در وسط بقعه ، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد . عطار چنانکه از نامش پیدا است ، در نیشابور دکان عطاری داشت و در حمله مغول کشته شد . وی یکی از پرکار ترین شاعران ایرانی به شمار می رود و بنا به نظر عارفان در زمینه عرفانی از مرتبه‌ ای بالا برخوردار بوده‌ است ؛ چنانکه مولوی درباره او می ‌فرماید :
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ ایم

آز آثار زبانزد عطار می توان تذکره الاولیا و منطق الطیر را نام‌ برد .
حکیم ابوالفتح عمر بن ‌ابراهیم مشهور به خیام نیشابوری ، فیلسوف و ریاضیدان ، منجم و شاعر ایرانی اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری است که در تاریخ جهان به عنوان ریاضیدان و عالم هیئت و شاعر بلند پایه مشهور و شناخته شده است .
بنابر شواهد نخستین بنای آرامگاه او توسط یحیی این صاعد قاضی القضاه نیشابور در سده هفتم هجری بر پا گردید . سپس امیر علیشیر نوائی وزیر آخرین حکمران تیموری بنای دیگر بر آرامگاه عطار ساخت که اکنون تنها سنگ افراشته سیاه رنگ کتیبه داری از آن باقی مانده است . سرانجام در سال 1341 ش انجمن آثار ملی بنای ویران شده را مرمت و بازپیرائی نمود و با کاشی های الوان آن را به شکلی زیبا آراست .
فریدالدّین ابوحامد محمّد عطّار نیشابوری یکی از عارفان و همچنین یکی از شاعران بلند نام ادبیّات فارسی‌ در اواخر سده ششم و اوایل سده هفتم است . عطار در حمله مغول کشته شد .

آرامگاه عطار در در محله باستانی شادیاخ نیشابور ، ۶ کیلومتری شهر نیشابور ، قرار دارد . این آرامگاه از بنا های دوره امیر علیشیر نوایی است و در سده نهم هجری ساخته شده است . بنای کنونی آرامگاه دارای هشت ضلع و گنبدی کاشی کاری شده و چهار در ورودی است . در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده است و در وسط بقعه ، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد .

wikipedia .org

0 نظرات:

ارسال یک نظر