کانون ایرانیان: پل میربهاالدین در استان زنجان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

پل میربهاالدین در استان زنجان

پل میربهاء الدین یک پل تاریخی است در زنجان که در دوره قاجاریه بر روی زنجان رود در ابتدای جاده بیجار بنا گردیده است . این پل توسط یکی از خیرین شهر زنجان به نام حاج میر بهاالدین در زمان ناصرالدین شاه قاجار احداث گردیده است .

در جنوب شرقی شهر زنجان ، رودخانه‌ ی بزرگی به نام زنجان‌ رود ( زنجان چایی ) جاری است که سه پل تاریخی به نام ‌های « میربهاالدین » ، « سید محمد » و « سردار » در دوره‌ ی قاجار به موازات هم روی آن احداث شده‌ اند .
در گذشته ، این سه پل ارتباط شهر را با مزارع و باغ ‌های سرسبز برقرار و حاشیه‌ ی زنجان را با تعدادی از مناطق و شهر های هم‌ جوار مرتبط می ‌کردند . پل « سید محمد » در جنوب خاوری حومه ‌ی شهر واقع شده است که در دوره‌ی قاجار در سال 1300 هجری قمری به ‌دستور سید محمد از روحانیان عصر مشروطیت در اواخر دوره‌ی قاجار ساخته شده و به همین نام نیز شهرت یافته است . این پل به نام پل قره ‌تپه نیز نامیده می ‌شود که در گذشته ، به ‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ ی عتبات ، اهمیت ویژه‌ای داشته است . پل حاج سیدمحمد با الهام از الگو های رایج معماری دوره‌ ی قاجار ساخته شده است و اکنون یکی از آثار تاریخی شهر زنجان به‌شمار می ‌آید . کاشی‌ کاری اطراف قوس چشمه ‌ی میانی و دهلیز های پل که با کاشی ‌های زرد ، سیاه و آبی کار شده ، همراه با کتیبه ‌ای از‌ آجر برجسته که عبارت « یاعلی » روی آن نقش بسته ، به زیبایی این پل افزوده است .

شرح حال کوتاه حاجی میربهاالدین
میربها الدین به سال 1234 ه.ق در شهر زنجان پا به عرصه وجود گذاشت . پدرش مرحوم میر مسیحا فرزند قاضی جلال که از طرف سلطان وقت به سمت قاضی القضات زنجان منسوب گشته بود . میر مسیحا برادری داشت به اسم میر رفیعا داشت که او نیز در زمان خود مردی شریف و نامداری بود و مرحوم نظام العلماء که از مشاهیر زنجان به شمار می آمد ، فرزند وی بود و مرحوم نظام العلماء به مرحوم حاجی میربهاالدین علاقه فراوانی ذاشته است .
حاجی میربهاالدین در عمر 76 خود درماندگان زیادی را پناه داد .
حاجی میربهاءالدین پس از قریب 76 سال عمر پر عزت و احترام و احداث آثار و ابنیه زیاد و ایجاد موقوفات فراوان به شرحی که خواهد آمد ،
آثار تاریخی بجا مانده از حاجی میر بهاء الدین : 1- بل ارتباطی بین زنجان و کردستان بر روی رود قزل اوزنکه در بیست فرسنگی جنوب غربی زنجان احداث شده و تاریخ ساخت این پل به موجب کتیبه ای که در زیر یکی از طاق هایش است به زمان ناصرالدین شاه به سال 1310 هجری قمری است . که برخی از مردم عوام به اشتباه آن را پل سردار می نامند . 2- یک حمام واقع در بازار زنجان که با معماری زمان قاجار درست شده است و امروز نیز به حمام مبربها و حمام میرلی نیز می نامند . 3- یک باب مسجد واقع در خیابان امام پایین تر از سبزه میدان که امروز مردم آن را به نام مسجد حاج تقی می نامند . حاج تقی شریعتی موسس هیت عزاداری در آن مسجد می باشد . 4- یک باب آب انبار بزرگ در همان محل و در پشت مسجد . که امروزه به عنوان قسمت زنانه مسجد استفاده می شود . 7- احداث پل بر روی زنجان رود واقع در ابتدای جاده بیجار که از معماری جالبی بر خوردار است . که به تازگی توسط میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.

zanjancity.blogfa.com
shasa.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر